Nová generace elektrokol Super Light

Elektrokola tu s námi už zůstanou. Stává se i poměrně často, že jich na cyklostezce potkáte více než běžných kol bez motoru. A není se čemu divit, zvýšit výkon, dojezd a udělat si cyklistiku příjemnější je lákavé a návykové. Díky velkému zájmu se nabídka elektrokol stále rozrůstá a tak kopíruje typy kol známé z běžné nabídky – horská s pevným rámem, celoodpružená, městská, fitness… Tím ale jejich odlišnosti nekončí. Specialized přišel s novou řadou elektrokol s označením SL (super light), která se snaží odstranit největší nevýhodu elektrokol a tou je výrazně vyšší váha. V tomto článku se blíže podíváme na aktuální nabídku modelů SL, pro koho jsou určeny a co nového nabízí.

Nástupce nebo další varianta?

Hned na začátek je dobré si ujasnit, že verze SL tu není proto, aby nahradila klasická elektrokola. Její zaměření je trochu odlišné a tak skvěle doplňuje nabídku. Hlavní myšlenkou modelů SL je stvořit co nejlehčí elektrokolo, které se během jízdy bude chovat téměř stejně jako běžná kola bez pohonu. Proto jsou osazená motorem Specialized SL 1.1 a 320 Wh integrovanou baterií. Úspora váhy je tak opravdu radikální až 5,5 kilogramu oproti srovnatelnému klasickému elektrokolu. Na oplátku se počítá s větším zapojením sil jezdce. Když budete výkon elektrokola využívat pouze na náročnějších úsecích pro přidání extra výkonu pro vaše nohy a v jednodušších úsecích snížíte dopomoc nebo ji zcela vypnete, tak dojedete stejně daleko jako na tradičním elektrokole.

Technologii SL najdete na ceoodpruženém MTB modelu Levo, na enduro modelu Kenevo i na mětském Como nebo fitness Vado. Vybere si tak opravdu každý, dle svého stylu. U silničních a gravel modelu Creo se ani jiná technologie nepoužívá. Kvůli omezení maximální rychlosti kam může dopomoc pomáhat do 25 km/h by ani nic jiného nedávalo smysl, pouze by zbytečně navyšovalo váhu.

Trocha čísel a technických specifikací k porovnání

Samozřejmě konkrétní specifikace záleží na modelové řadě a konkrétním modelu nicméně rozdíly v pohonu lze srovnat i napříč všemi elektromodely od Specialized.

Klasická elektrokola Specialized

  • Motor středový Brose s výkonem 250/565 W (nominální/maximální) a kroutícím momentem 90 Nm
  • Vyjímatelná baterie 400 Wh až 700 Wh (dle modelu)

Elektrokola Specialized SL

  • Motor středový Specialized SL 1.1 s výkonem 240/240 W (nominální/maximální) a kroutícím momentem 35 Nm
  • Nevyjímatelná baterie 320 Wh s možností navýšení kapacity o externí baterii 160 Wh

Nevyjímatelná baterie u modelu SL je kompromisem pro čistý design a externí port, díky kterému lze připojit Range Externder – externí baterii, která se vejde do košíku na láhev a zvýší dojezd, pokud je to potřeba. Ale nebojte, pro servisní případy lze baterii vyměnit, jen zde není možnost baterii vytáhnout a nabíjet ji mimo kolo.

Pro lepší představu o dojezdu elektrokola se podívejte na tuto tabulku. Údaje se můžou lišit, protože spotřeba motoru se odvíjí od váhy jezdce, náročnosti terénu i okolní teplotě. Nicméně data v hodinách jsou přesnější než dojezdy v kilometrech.

Kombinace bateriíRežim Turbo (100/100)Režim Sport (60/60)Režim Eco (35/35)
Interní baterie 320 Whcca 1 h 15 mincca 2 h 30 mincca 4 h
Interní baterie + Range extender (320 Wh + 160 Wh)cca 2 hcca 3 h 45 mincca 6 h

Nabídka modelů

Kategorie SL má celou řadu modelů různých zaměření, proto si v krátce představíme jejich nabídku.

MTB/Trail – Levo SL

Levo patří mezi nejprodávanější modely značky, pravidelně vyhrává nezávislé testy. Není se čemu divit, že se dočkalo i druhé verze SL. Nižší váha okolo 17,5 kg je hlavní výhodou modelu SL – tu poznáte během manipulace i v technických sjezdech, kde musíte s kolem pracovat. Celoodpružený rám, zdvihy 150 mm a stabilní geometrie je předurčena k řádění v terénu a na trailech. Díky výkonu navíc vyjedete kopce rychleji a zvládnete tak víc trailů za kratší čas. A to se po náročném dni v práci hodí.

elektrokolo Specialized Turbo Levo SL Comp 29 rocket red/black 2021

Enduro – Kenevo SL

Pokud jste adrenalinový nadšenec a hledáte něco ostřejšího do terénu, tak Kenevo je to pravé pro vás. Kenevo SL se od klasického Keneva liší mnohem víc. Má úplně jiný rám, který vychází z modelu Enduro. Ten umožňuje 6 možností doladění geometrie pro maximální sladění jezdce a kola. Zdvihy 170 mm a průběh přepákování vyžehlí každou nerovnost a doskoky tak budou vždy jako do peřin. Pohon SL + nový rám dohromady dal úsporu váhy 5,5 kg oproti klasickému Kenevu.

elektrokolo Specialized Kenevo SL Expert gloss brassy yellow/black 2022 

Silniční a Gravel Creo SL

U silniček se na rovince běžně dosahuje rychlosti víc jak 25 km/h což je zákonem stanovená rychlost, do které elektrokolo může pomáhat aniž by se z něj stal registrovaný dopravní prostředek, se vším co k tomu patří – technické kontroly, registrační značka, helma certifikovaná na motorku a hlavně zákaz pohybu na cyklostezkách – pouze po silnici. Z toho důvodu je pohon SL jediný, který dává u silničních e-kol a gravel e-biků smysl. Váha dostatečně nízká (12,2 kg u nejvyššího modelu) na to, aby jste mohli po rovince šlapat za své i 30 km/h a více, navíc motor neklade žádný odpor, pokud není aktivní. V náročnějších úsecích jako je protivítr nebo kopec budete mít vždy připravený motor pro dodání pár wattů navíc. Model Creo je dostupný v silniční i v gravel verzi, která je označená jako EVO.

elektrokolo Specialized Turbo Creo SL Comp Carbon EVO sage green/black 2020

Fitness Vado SL

Hledáte spíše pohodlí? Nebo rychlý a ekologický dopravní prostředek do práce? Vado SL zvládne víkendové výlety stejně dobře jako každodenní dojíždění do práce. Jedná se o moderní trekingové elektrokolo. Váha okolo 15 kg je srovnatelná se základními horskými koly, takže manipulace s Vado SL bude hračka. Pevná vidlice se postará o dobrý přenos sil a nízkou váhu, navíc je bezúdržbová. Pohodlí u vyšších modelů přinese odpružení v hlavovém složení Future Shock a vzpřímená geometrie. Podrobnější článek o tomto modelu najdete v našem předchozím článku.

elektrokolo Specialized Turbo Vado SL 4.0 crimson red tint/black reflective 2021

Městské Como SL

A co takto stylový dopravní prostředek, stačí nasadit helmu a můžete vyrazit? Minimální potřeba údržby, stačí dobíjet, občas umýt a jezdit. Přesně k tomu bylo stvořeno Como SL – blatníky, košík a zadní nosič, světla napájená z baterie, nízký rám, extrémně vzpřímený posed, pohodlné měkké sedlo, řemen a převodovka uložená v zadním náboji. Ideální kolo do města i na vesnici.

elektrokolo Specialized Turbo Como SL 5.0 brassy yellow 2022

Závěr – pro koho jsou modely SL vhodné?

Jak už bylo řečeno výše, verze SL není náhradou za běžná elektrokola, je to jiný pohled na věc. Proto je důležité si před koupí nového kola promyslet, jak ho chceme používat, co od kola čekáme a kam se s ním chceme vydat. Verze SL může být skvělým řešením pro ty, kteří se cítí na klasické elektrokolo příliš mladí. Nízká váha umožňuje jízdu i bez pohonu, ale pokud budete potřebovat trochu síly navíc, bude ji mít k dispozici. Což je skvělé pro pozvolné budování fyzičky, dorovnání výkonnostních rozdílů mezi partnery a kamarády nebo usnadnění dojíždění do práce i v kopcovitém terénu. Dobrou variantou může být i pro ty, kteří s vysokou váhou elektrokol přes 20 kg bojují a jsou odkázáni na pomoc druhých (vynášení do schodů, věšení na držák nebo při přepravě autem). Pokud nepotřebujete maximální výkon ani neplánuje celodenní vyjížďky s nájezdem přes 100 km tak úspora váhy vám může přinést víc než extra výkon a kapacita baterie.