Něco málo o rychlých elektrokolech do 45 km/h ??

Tak jak to vlastně s tou povolenou nebo spíš maximální rychlostí elektrokol je? Je to celkem jednoduché – aktuálně na trhu výrazně převažují modely elektrokol, které jsou od výrobce nastaveny tak, že při rychlosti 25km/h se automaticky vypne asistence motoru. V praxi to vypadá tak, že klidně můžete jet i rychleji, ale už pěkně „za svoje“.

Upřímně řečeno, pokud nechcete na e-bajku závodit se silničáři, nebude vás tenhle parametr nijak výrazně omezovat, především v terénu je 25 kilometrová rychlost bohatě dostačující. Jistě, jsou mezi námi i tací, pro které je to málo.

Proto vznikla další kategorie elektrokol, u nichž je limitem rychlost 45 km/h. A to je už opravdu fofr. Jenže daň za tuhle rychlost je vysoká, možná až příliš vysoká.

 

Elektrokolo alá motocykl

„Rychlé elektrokolo – anglicky Speed pedelec“ s maximální rychlostí 45 km/h už není z pohledu legislativy kolem s pomocným motorem, ale MOTOCYKLEM. To si fakt nedělám srandu! Při koupi takového stroje – u nás třeba SPECIALIZED VADO 5.0 nebo 6.0 dostanete kromě záručního listu i CoC list (Certificate of Conformity) s kterým následně zamíříte na dopravní inspektorát, kde svůj „motocykl“ přihlásíte.

Podmínkou je uzavření takzvaného povinného ručení – pojištění, které musí mít každý majitel silničního vozidla. Když půjde vše hladce, do 30 dnů obdržíte Velký technický průkaz, malý techničák a navrch plechovou registrační značku, kterou musíte na kolo umístit. Zaplatíte nějaké poplatky, možná se setkáte i s nepochopením, ale první elektrokola už v ČR tímhle procesem úspěšně prošla, takže to jde.

Pokud v téhle pakárně hledáte nějaký světlý bod, zde jsou hned dva:

  • s rychlým elektrokolem nemusíte chodit pravidelně na technickou prohlídku na STK
  • na rozdíl od majitelů ostatních motocyklů, sebou nemusíte vozit lékárničku
  • náhradní pojistky a žárovky zřejmě ano.

Jenže tímhle to teprve začíná. Na vyjížďku si totiž musíte nachystat s sebou řidičský průkaz na moped (kategorie AM), malý techničák, zelenou kartu od pojišťovny, na hlavu dáte přilbu na moped (ne cyklistickou!) a můžete vyrazit. Kam? Přece na silnici! Na cyklostezce nemáte co dělat, jedete přece na motocyklu….

 

Registrace elektrokola nad 25 km/h Zdroj: mtbs.cz

Pozor na pokuty

Mohlo by se zdát, že výše popsané peripetie definitivně odradí všechny zájemce o rychlá elektrokola, ale není to tak. Skoro každý třetí kupující elektrokola se u nás na rovinu zeptá, jak by to mohl „odčipovat“, aby jezdil rychleji.  Takže takové řešení „po Česku“ – samozřejmě bez splnění všech zákonných podmínek. Tady musím jednoznačně říct, že jsme zásadně PROTI. Proč? Důvodů je více.

 

Protiprávní jednání

Jezdec se dopouští protiprávního jednání, jako by jezdil neregistrovaným nebo nepojištěným autem – s výší možné pokuty až v desítkách tisíc korun. Můžete argumentovat tím, že Policie ČR bude stěží někde na silnici měřit výkon vašeho motoru nebo rychlost, kdy se odpojí asistence.

Ale nepodceňoval bych ani pojišťovny – ty dnes mají speciální oddělení, která mají za úkol snižovat vyplácené sumy za škodní události podrobným zkoumáním okolností – třeba vozidel, zúčastněných při nehodě.

Jízda na rychlém elektrokole bez splnění příslušných podmínek se tak stává sázkou do loterie, kde hlavní výhrou je zadlužení po několik následujících generací. Pojistné částky povinného ručení se běžně pohybují v desítkách milionů a je pro to dobrý důvod.

Jste nebezpeční

Ostatní cyklisté, bruslaři nebo chodci nemohou předpokládat, že se proti nim po cyklostezce vyřítíte, třeba i do kopce, skoro padesátkou. O řidičích ani nemluvě. Vaše kolo zrychlilo, ale vaše reakční doba nikoliv a na často přeplněných cyklostezkách se stáváte při nerozvážné jízdě nebezpečím pro sebe i okolí.

Technická omezení

A pak jsou tu technické důvody. Normální elektrokola nejsou totiž pro takové využití konstruována. U kol se středovým motorem bude docházet k mnohem vyššímu namáhání řetězu, zcela se změní využívání převodů, takže kazetu velmi rychle nepravidelně sjedete.

Víc zabrat dostanou i brzdy, trpět bude i motor, u kterého hrozí přehřátí. No a taky vám při vyšším výkonu logicky baterie vydrží mnohem kratší dobu. Tomu, že by se takto upravené kolo dalo následně reklamovat, asi nevěří ani největší optimisté, zásahem jste o záruku rozhodně přišli.

Sečteno a podtrženo

Rychlá elektrokola (Speed pedelec) s maximální rychlostí 45 km/h existují. Jejich legální praktické využití je ale v současné době hodně problematické a pro jezdce velmi omezující, nicméně jistě se najdou jezdci, kteří právě takový stroj hledají.

Pokud ale přemýšlíte o tom, že na rychlosti přidáte pomocí nelegální úpravy klasického e-bajku, dobře to zvažte. Zkuste si u nás nejprve půjčit klasické elektrokolo (které vám motorem pomáhá do 25 kilometrů v hodině) a vyzkoušejte si ho tam, kde chcete jezdit. A uvidíte, že takový lenoch to zase není…