Tak to pro vás máme pár užitečných rad do začátku:
Elektrokolajsou bezesporu velkým hitem posledních let a lze s jistotou říci, že už jen tak nevymizí. Kola s dopomocí otevírají cyklistiku novým skupinám lidí, kteří dříve na kole vůbec nejezdili.
Starší lidé, kteří na kole již nejezdí kvůli zdravotním omezením nebo nedostatečné fyzické kondici.
Nesportovci, kteří kouzlo zdravého pohybu teprve začínají objevovat.
Časově vytížení pracanti, co nemají dostatek času na vybudování dostatečné fyzické kondice a elektrokolo je pro ně skvělý způsob, jak spojit příjemné s užitečným.
Díky elektrokolům začíná s cyklistikou čím dál více nových lidí. Především ti, co si myslí, že nejsou sportovci, nebo ti co si myslí, že jsou na cyklistiku staří nebo nejsou dostatečně fit, na to začít sportovat. Elektrokola totiž odstraňují nejčastější obavy, které začínající cyklisté mají.
Největším nepřítelem je většinou kopec. S elektrokolem tato obava odpadá, jelikož Vám elektrokolo ve stoupání dopomůže a vy se tak dostanete na vrcholy, o kterých se Vám nesnilo. Dalším problémem bývá strach ze vzdálenosti. S elektrokolem se Vám mnohonásobně zvýší akční rádius a vy tak objevíte vzdálená místa a nemusíte se bát, že už nedojedete zpět, protože budete vyčerpaní.
Jako začínající elektrocyklista byste měli brát v úvahu několik faktů, které mohou ohrozit bezpečnost Vás i ostatních ve Vašem okolí. Spolu s pořízením elektrokola, také vzniká spousta nových situací se kterými je potřeba počítat.
S elektrokolem máte najednou pocit, že můžete vyjet kamkoliv. Pozor, počítejte s tím, že elektrokolo má v průměru přes 20 kilogramů a manévrovatelnost v terénu chce jistou dávku cviku. Nepouštějte se tak hned s nadšením do těžších terénů, kam jste se po svých nikdy nedostali.
Buďte ohleduplní i ke svému okolí. Nezapomeňte, že průměrný člověk s hmotností 80 Kg + váha elektrokola cca 20 Kg dokáží třeba při střetu s pěším nebo dalším cyklistou napáchat velké škody nejen na majetku ale především na zdraví. Elektrocyklisté se najednou objevují na místech, kam se dříve dostalo jen pár výkonnějších cyklistů. Typickým místem jsou tak české hory a různé turistické cíle, kde ještě turisté nejsou zvyklí na větší provoz cyklistů.
To stejné platí na cyklostezkách. Tam se dnes objevují pěší, běžci, maminky s kočárky, koloběžky, cyklisté a další. Dbejte tak i zde zvýšené opatrnosti, stezka je většinou velmi úzká a v letním období velice frekventovaná.
Nezapomeňte na větší hmotnost elektrokola. Kolo samotné Vás sice může snadno dopravit do práce, ale vynést více jak 20 kg elektrokolo do třetího patra už může být pro někoho velký problém. S tím souvisí i jeho přeprava například na dovolenou. Na elektrokola se prodávají speciální nosiče na tažné zařízení Vašeho auta. Na střešní zahrádku elektrokolo většinou neupevníte (nosnost střechy a nosiče většinou není dostatečná).
Nezapomeňte na nabíječku. Každé elektrokolo je vybaveno jiným typem pohonu (Bosch, Brose, Fazua a další) a tím i jinou nabíjecí zdířkou, nespoléhejte tak, že elektrokolo nabijete na každém rohu jakoukoliv nabíječkou.
Jiné je i řazení a celkově jízda na elektrokole. Díky tomu, že se k Vašemu výkonu přidává i ten z motoru, převodové ústrojí kola je tak mnohem více namáháno. Řadit doporučujeme plynule a co nejméně v maximální zátěži. Nejezděte celý den na nejtěžší převod s myšlenkou, že elektrokolo si s tím přece poradí. Přetěžujete tím motor, baterii a životnost řetězu a převodů také razantně klesá.
Nečipujte elektrokolo a vyvarujte se nejrůznějším úpravám maximální rychlosti a podobně. Podrobný článek o nástrahách čipování najdete na straně X.
Tohle je jen krátký výčet postřehů pro nově začínajícího cyklistu na elektrokole. Samozřejmě elektrokola nejsou pro začátečníky, jejich vlastnosti ocení i dobře trénovaný jezdec. Pokud budete mít nějaké obavy případně otázky ohledně používání a provozování elektrokolo, neváhejte navštívit naše kamenné prodejny KOLA SVORADA v Brně.