Extra lehké fitness/treking elektrokolo Specialized Turbo Vado SL

Jednou z nevýhod elektrokol je jejich vysoká hmotnost. S váhou okolo 25 kg je už značně komplikované manipulovat do schodů, při ukládání na nosič auta nebo na zeď. To je daň za velkou kapacitu baterií a výkonný motor. Značka Specialized však přišla z kompromisním řešením, novou generací elektrokol, která má výrazně nižší hmotnost okolo 15 kg se stejně velkým dojezdem. Říkáte si, jak to udělali? Na to se blíže podíváme v tomto článku.

Elektrokolo pro sportovce

Nízká váha srovnatelná se základním horským kolem zní jako science fiction, když doposud se elektrokola stěží přiblížila hodnotě 20 kg. Jak je tedy možné, že se najednou objevilo kolo o 40 % lehčí? Klíčem úspěchu je menší, lehčí motor s menším výkonem a menší kapacita baterie. Stejný dojezd se podařilo zajistit větším zapojením jezdce oproti běžnému elektrokolu. Úspornější motor logicky spotřebuje menší množství baterie a také se očekává větší zapojení jezdce. Specialized uvádí, že běžná elektrokola 4x násobí výkon jezdce. Tato nová lehká generace elektrokol násobí váš výkon 2x.

Nízká váha umožňuje snazší manipulaci s kolem, kterou ocení nejen ženy. Pověsit kolo na hák, dát jej na střešní nosič auta nebo vynést do schodů se tak opět stávají běžným úkonem a ne vzpěračskou soutěží. Váha okolo 15 kg umožňuje také jízdu po rovině bez dopomoci a také jízdní vlastnosti jsou téměř stejné jako na kole bez motoru. Takže pokud vám přeci jen baterie po cestě dojde, v podstatě se nic neděje, jen už nebudete 2x rychlejší.

Osazení

Srdcem kola je ve středu umístěný elektromotor Specialized SL 1.1, který zesiluje výkon jezdce až o 240 W a nabídne 35 Nm kroutícího momentu. Zcela integrovaná baterie nabízí kapacitu 320 Wh. Dojezd lze rozšířit přídavnou baterii range extender s kapacitou 160 Wh. Montáž je zcela jednoduchá – stačí vložit do košíku místo bidonu na pití a připojit na snadno dostupný port pro nabíjení. S touto kombinací můžete dosáhnout až na dojezd 195 km.

V nabídce máme dva modely Vado SL 4 a Vado SL 5. Obě kola mají stejný systém pohonu i baterii, integrované, velmi výkonné osvětlení napájené z baterie, hydraulické kotoučovky nebo doživotní záruku na rám. Vado SL 4 za nižší cenu nabídne dostupnější komponenty a hliníkovou pevnou vidlici. Oproti tomu Vado SL 5 nabídne od Specialized patentované odpružení v hlavovém složení Future shock a karbonovou vidlici. Tato kombinace dodá pohodlí na rozbité české silnici nebo lesní cestě. O řazení se postará sada Shimano XT.

K pohodovému naladění modelu Vado SL přispívá i vzpřímenější posed nebo ergonomické gripy. Protože se počítá s využitím kola i na silnicích, tak se zde klade velký důraz na bezpečnost. Integrovaná světla a reflexní polepy na bocích rámu a plášťů se postarají o to, aby vás bylo vidět vždy a všude. V nabídce najdete i verze EQ, které kromě osvětlení mají ve výbavě i nosič a blatníky. Je tak připraven na každodenní práci.

Pro koho je vhodný?

Že vám zní celý článek jako pomluva klasických elektrokol? Ale vůbec ne. Tato nová generace elektrokol má trochu jinou filosofii, a proto je potřeba si rozmyslet co od kola očekáváte a jak jej chcete využívat. Vado SL vyžaduje větší zapojení jezdce při jízdě. Počítá s tím, že si na rovince v podstatě vystačíte sami. Ale je připraveno vám kdykoliv pomáhat – při rozjezdu, do kopce, při protivětru… Společně tak můžete dojet stejně daleko jako běžné elektrokolo a v příznivých podmínkách ještě dál. Odměnou za námahu navíc vám bude snazší manipulace díky nízké váze a více spálených kalorií.

Pokud očekáváte od elektrokola pořádný výkon a dobrý dojezd i při neustále dopomoci, tak tento model pro vás nebude. Alternativním modelem je pak Specialized Turbo Vado, které nabízí plnotučnou dopomoc 4x výkonu jezdce a kapacitu baterie 600 Wh. Tu lze snadno vyjmout z rámu a nabíjet i mimo kolo. A pokud vás koncept lehkého elektrokola zaujal, ale spíše holdujete terénu, tak se podívejte na model Levo SL. Podobnou filozofii jako Vado SL mají i elektrosilničky. Zde máme v nabídce model Creo SL. Samostatný článek i video máme v plánu 😉