Přesvědčovat dnes někoho o tom, že elektrokola jsou skvělá věc, je asi zbytečné. Zejména pro aktivní uživatele středního a vyššího věku je to už dobře známá skutečnost. Vždyť elektrokola doslova „vrací do plnohodnotného života“ spoustu lidí, kteří by sice stále rádi vyráželi na výlety, ale jejich věk a fyzická kondice už by jim dovolovaly jen krátké vzdálenosti a nepříliš zajímavé a dobře známé okolí bydliště. A teď se najednou znovu dostávají mnohem dál, výš, na nová a atraktivní místa, kam dříve mohli dojet tak nanejvýš autem… Pro mnohé je to i návrat do skupiny přátel s nižším věkem nebo lepší kondicí. S elektrokolem je i výlet s vnoučaty opět nejen představitelný, ale stává se dokonce pohodovou záležitostí.
Pojďme se ale dnes podívat i na některé negativní souvislosti „elektrocyklistiky“. Je dobré se s nimi seznámit, protože si pak ježdění na elektrokole užijete víc.
Začněme dojezdem elektrokola. Ten je jedním z klíčových parametrů, který rozhodne o délce vašich vyjížděk a tím i o vaší spokojenosti. Je proto třeba si uvědomit, že elektrokol je dnes na trhu mnoho druhů v různých cenových pásmech. Kola se pak liší kromě motoru především kapacitou baterie. Prodejci elektrokol uvádějí většinou mnohoslibné údaje jako třeba „dojezd AŽ 140 kilometrů“. Jenže takové hodnoty v reálném světě dosáhnete jen stěží, rozhoduje nastavený stupeň podpory motoru, váha jezdce, reliéf terénu a třeba i protivítr. Dejte si tedy pozor, než vyrazíte na celodenní výlet, vyzkoušejte si skutečný dojezd kola při vašem stylu jízdy. Vracet se třeba 50 kilometrů na vybitém elektrokole není rozhodně pěkná zkušenost! Vychytávkou je model LEVO od značky SPECIALIZED – přes aplikaci v mobilu si můžete nastavit cíl vašeho putování a kolo si samo hlídá, aby dojelo s dostatečnou zásobou elektřiny až do konce. Ostatním nezbude než si to raději někde poblíž domova vyzkoušet nanečisto. Brzy si ověříte, že razantně jedoucí stokilový chlapík určitě nedojede tak daleko, jako okolím se kochající padesátikilová dáma…
Už při koupi nezapomeňte na to, že elektrokolo váží přes 20 kilo a že manipulace s ním bude rozhodně složitější, než s klasickým kolem. Pokud bydlíte ve čtvrtém patře bez výtahu, bude lepší se rozhlédnout po jiné možnosti uskladnění kola než v bytě. Do klasického nosiče kol na střechu auta se vám stroj bude taky dávat dost těžko. Váhu vašeho stroje si dobře zapamatujete poté, co ho párkrát budete muset přenést třeba přes potok.
Všechna prodávaná elektrokola musí splňovat zákonem dané parametry a tedy i maximální rychlost 25 km za hodinu. Jistě, jet můžete i rychleji, ale nad 25 km/h už jen vlastní silou, motor se zapne znovu, až zase zpomalíte pod tuto hranici. Na trhu se objevila spousta nabídek, slibujících „přečipování“ kola. Prosím, nedělejte to. Je to nelegální, třeba v Rakousku už se objevily i policejní kontroly elektrokol. A pak to má i ryze praktické dopady. Kolo dojede výrazně méně, snižuje se životnost motoru i baterie, ztrácíte záruku výrobce, a především můžete být nebezpeční sobě i svému okolí. Těžko bude někdo na cyklostezce předpokládat, že se proti němu vyřítíte do kopce padesátkou…
Nebuďte zaskočení tím, že můžete narazit na určité nepřátelství a odpor „pravověrných“ cyklistů. Mohou vás považovat za podvodníky, kteří vyjeli stoupání nečestně. Nechápou, že bez elektrokola byste mohli dojet nejdál na koupaliště… Určité signály o negativním přístupu přicházejí i ze zahraničí – dokonce i v Německu, kde už e-biky představují skoro 50 % prodaných kol, došlo k zajímavé situaci. Deutsche Alpenverein, spolek spravující spoustu horských chat rozhodl, že na nich nebudou k dispozici žádné dobíjecí možnosti pro eletrokola. Údajně proto, aby na už tak přetížené stezky nepřibyly zástupy dalších návštěvníků na elektrokolech.
Elektrokola skutečně vrací ke sportování a aktivnímu životu i ty, kteří už v něco takového ani nedoufali. Jenže to sebou přináší i jeden negativní faktor. Zpět na kolo se dostávají i lidé, kteří na něm dost dlouho nejezdili a jejich zkušenosti se vytratily. Nepřeceňte svoje jezdecké schopnosti, s elektrokolem se můžete celkem snadno dostat třeba v horách i do míst, která vyžadují docela vysokou úroveň jezdeckého umění. Vybírejte svoji trasu s rozmyslem, pamatujte i na to, že elektrokolo je o hodně těžší než kolo klasické a jen tak ho nepřehodíte třeba přes spadlý kmen stromu. Pokud při své cestě musíte využít i silnici, nezapomeňte na to, že provoz je mnohokrát vyšší než před pár lety a někteří řidiči se chovají opravdu neohleduplně.
Tohle zní asi trochu hloupě, ale příklady z praxe ukazují něco jiného. V řadě párů dostane elektrokolo jako první dáma, možná z důvodů finančních nebo spíš proto, že se muž ještě cítí v dobré kondici. E-bike opravdu stírá rozdíly mezi odlišnou výkonností obou pohlaví, jenže pánové tady občas narazí. „Teď ti konečně ukážu, jaké to bylo, když jsi mi pokaždé ujížděl a já trpěla!“. Divili byste se, v kolika hlavách tahle myšlenka proběhne. Takže dámy, buďte velkorysé, pokud máte kolo s motorem zatím jen vy, netrapte svého partnera. A vy pánové, nesnažte se těch 250 wattů výkonu motoru za každou cenu dohnat, ono to moc nejde.
Pochopte správně význam elektrokola! Díky dopomoci motoru můžete opět provozovat zdravý pohyb, i prudší kopec můžete zvládnout bez toho, že by se vaše srdce muselo rozbušit nadoraz. Pamatujte na to, že sportování by mělo vždy odpovídat vaší kondici, věku a technickým schopnostem. Nesnažte se na cyklostezkách předehnat mladé sportovce, smiřte se s tím, že z vás už druhý Sagan asi opravdu nebude. Elektrokolo vám má přinést radost a pohodu, rozhodně ne napětí a stres.