Čipování, odstranění omezovače, odblokování nebo tuning elektrokol – to vše je jedno velké téma, které souvisí s rostoucí popularitou elektrokol. Legislativa omezuje maximální rychlost s dopomocí na 25 km/h a to se zdá většině lidí jako příliš málo. Proto se celá řada firem specializuje na zvýšení limitu omezovače, případně na jeho kompletní odstranění. Co však takový tuning přináší? Na to se podíváme v tomto článku…
Legislativa upravila maximální rychlost do které může motor pomáhat jezdci na magickou hranici 25 km/h. To však neznamená, že nemůžete jet rychleji. Jen už musíte makat za vlastní, motor už vám nepomůže. Ten se opět sepne pokud vaše rychlost spadne pod 25 km/h. Ale proč tomu tak je, když moderní elektrokola mají dostatek výkonu na dopomoc i ve vyšších rychlostech?
Hlavním důvodem je bezpečnost jezdce i jeho okolí. Elektrokolo s omezením do 25 km/h je legislativně stále jízdním kolem, tedy můžete s ním jet na cyklostezky, nemusíte mít řidičský průkaz ani technický průkaz a platí pro vás stejná pravidla jako pro běžná kola. Elektrokola s dopomocí nad tuto hranici jsou již řazena mezi mopedy – tedy potřebují technický průkaz, řidičské oprávnění, povinné ručení, nesmí na cyklostezky a potřebujete i speciální helmu s certifikací na motorky.
Stačí si představit jednoduchý příklad – nezkušený cyklista, který díky novému elektrokolu po dlouhé době opět sedl na kolo a vyrazil na víkendový výlet po rušné cyklostezce. Určitě by nebylo bezpečné, aby se takový člověk řítil rychlostí 50 km/h mezi ostatními lidmi na cyklostezce včetně dětí, které se na kole učí a jsou velmi nepředvídatelné. Taková srážka by mohla mít velmi ošklivé následky, vždyť jen samotné kolo váží 20 až 35 kg + hmotnost jezdce. Snadno se tak dostaneme na váhu přes 100 kg. Když k tomu přičteme nezkušenost jezdce a fakt, že komponenty na kole na tuto rychlost nebyly navrženy, tak je důvod omezení rychlosti poměrně jasný.
Samozřejmě že zkušený nebo zdatnější cyklista dokáže jet na rovince přes 25 km/h i na běžném kole a žádné omezení se ho netýká. Limit 25 km/h tak dokáže být poněkud otravný a omezující, protože šlapat za svoje s výrazně těžším elektrokolem není jen tak. Navíc se pohybujete na pomezí omezovače a dopomoc se vám tak zapíná a vypíná. Tady je ovšem důležité si uvědomit jaké kolo si kupuji a k čemu jej chci využívat. Horská elektrokola jako je Specialized Turbo Levo nebo Trek Rail byla stvořena pro řádění v terénu. Tedy rychleji a snadněji se dostat na kopec a užít si více zábavných sjezdů. V takovém terénu si omezení 25 km/h ani nevšimnete. A pokud pojedete přejezd po rovinatém úseku, stačí snížit dopomoc na minimum a kochat se krajinou. Elektrokola nejsou určena pro závodění, ale pro ten pocit z jízdy, užít si chvilku v přírodě, provětrat si hlavu a načerpat sílu. Užít si více zábavy na trailech, zvládnout výšlapy na které jste dříve neměli dost sil nebo vyrovnat výkonnostní rozdíl a vzít svoji drahou polovičku na trasy, které byly dřív nemožné.
U městských nebo fitness elektrokol jako je Specialized Vado nebo Como se s jízdou po cyklostezce počítá. Hladší a užší pláště však lépe jedou po asfaltu, takže na těchto rychlých pasážích snadno překročíte hranici dopomoci a ani si toho nevšimnete. Navíc ani jedna z těchto kategorií není žádná závodní raketa a to ani v běžné verzi bez pohonu. Jsou určeny spíše pro dopravu po městě nebo odpočinkové víkendové výlety.
Nejvíc nesmyslné se toto omezení jeví pro silniční elektrokola. U silniček se běžně i méně trénovaný jedinec snadno dostane nad hranici 25 km/h. Filosofie tohoto segmentu je však odlišná. Dopomoc má sloužit pouze v kritických pasážích jako jsou strmá stoupání nebo silný protivítr. V ostatních situacích se kolo chová jako běžná silnička. Proto mají menší kapacitu baterií a menší, méně výkonné motory. Více informací o tomto segmentu se dozvíte v našem videu o modelu Specialized Turbo Creo.
Kromě toho, že čipování kol bez následné registrace je nelegální – stejně jako tuning skútru na vyšší kubaturu bez zápisu v technickém průkazu a jeho řízení s nedostačujícím oprávněním skupiny A – tak s sebou přináší celou řadu dalších komplikací. Mezi největší problémy je ztráta záruky. I přesto, že tuto úpravu uděláte i takzvaně ověřených servisů, kteří tuto službu nabízejí, pyšní se specializací na konkrétní výrobce a za tuto službu si zaplatíte to neznamená, že jde o výrobci schválenou a bezpečnou úpravu. Je dobré si tak velmi dobře promyslet, zda chcete ztratit záruku u kola za několik desítek tisíc. Na tyto úskalí často upozorňují malá písmenka na konci smlouvy, kterou podepisujete při zakoupení odblokování. A předpokládat, že čipování kola nikdo nezjistí, protože s nejedná o žádný mechanický zákrok je naivní. Moderní elektrokola renomovaných výrobců mají detailní diagnostiku, která je srovnatelná s diagnostikou u aut. Autorizovaný servis, tak vidí celou minulost elektromotoru i baterie a řídící jednotky a takový zásah jako je odblokování omezovače je velmi snadno dohledatelný.
Je důležité zmínit i to, že na vyšší rychlost po odblokování není baterie, motor ani ostatní komponenty dimenzovány. Zde hraje velkou roli o jaké čipování se jedná. Pokud jen posunete omezovač z 25 km/h na 30 km/h, tak dopad na funkci komponentů nebude téměř žádný. Jen musíte počítat s nižším dojezdem, protože budete více zatěžovat motor a tím i baterii. Bohužel spíše se setkáte s posunutím omezovače na 50 km/h nebo jeho úplné odstranění, které může být pro motor, baterii i pro jezdce fatální. Aby se rozpohybovalo do takových rychlostí, je potřeba mnohem větší výkon. Motor i baterie se tak může přehřát a nenávratně poškodit. Dojezd na jedno nabití se také razantně sníží.
Čipování elektrokol nabízí celá spousta servisů, někdy i samotní prodejci. Je však nutné velmi dobře zvážit všechna rizika a nenechat se uchlácholit řečmi prodejců, kteří vám tuto službu nabízí. Rozumné posunutí omezovače o 5 nebo 10 km/h nemusí mít negativní vliv na funkci kola a může odstranit otravné kolísání na hranici omezovače během jízdy po rovince. Na druhou stranu i z tohoto menšího zásahu plynou dvě velká negativa:
Naše doporučení je tak jednoznačné – čipování ne! Lepší je využít potenciál elektrokola a zkusit typ vyjížděk ke kterému bylo stvořeno. Horské kolo vytáhnout na populární traily, které rostou jako houby po dešti a mají různou obtížnost, takže je zvládnou i méně zkušení jezdci. S městskými a fitness koly trochu zvolnit, což v dnešní uspěchané době nikomu neublíží. A nebo si dát trochu do těla a makat za vlastní :).