Čipování elektrokol – ano či ne?

Čipování, odstranění omezovače, odblokování nebo tuning elektrokol – to vše je jedno velké téma, které souvisí s rostoucí popularitou elektrokol. Legislativa omezuje maximální rychlost s dopomocí na 25 km/h a to se zdá většině lidí jako příliš málo. Proto se celá řada firem specializuje na zvýšení limitu omezovače, případně na jeho kompletní odstranění. Co však takový tuning přináší? Na to se podíváme v tomto článku…

Proč je omezení na 25 km/h?

Legislativa upravila maximální rychlost do které může motor pomáhat jezdci na magickou hranici 25 km/h. To však neznamená, že nemůžete jet rychleji. Jen už musíte makat za vlastní, motor už vám nepomůže. Ten se opět sepne pokud vaše rychlost spadne pod 25 km/h. Ale proč tomu tak je, když moderní elektrokola mají dostatek výkonu na dopomoc i ve vyšších rychlostech?

Hlavním důvodem je bezpečnost jezdce i jeho okolí. Elektrokolo s omezením do 25 km/h je legislativně stále jízdním kolem, tedy můžete s ním jet na cyklostezky, nemusíte mít řidičský průkaz ani technický průkaz a platí pro vás stejná pravidla jako pro běžná kola. Elektrokola s dopomocí nad tuto hranici jsou již řazena mezi mopedy – tedy potřebují technický průkaz, řidičské oprávnění, povinné ručení, nesmí na cyklostezky a potřebujete i speciální helmu s certifikací na motorky.

Stačí si představit jednoduchý příklad – nezkušený cyklista, který díky novému elektrokolu po dlouhé době opět sedl na kolo a vyrazil na víkendový výlet po rušné cyklostezce. Určitě by nebylo bezpečné, aby se takový člověk řítil rychlostí 50 km/h mezi ostatními lidmi na cyklostezce včetně dětí, které se na kole učí a jsou velmi nepředvídatelné. Taková srážka by mohla mít velmi ošklivé následky, vždyť jen samotné kolo váží 20 až 35 kg + hmotnost jezdce. Snadno se tak dostaneme na váhu přes 100 kg. Když k tomu přičteme nezkušenost jezdce a fakt, že komponenty na kole na tuto rychlost nebyly navrženy, tak je důvod omezení rychlosti poměrně jasný.

No ale já nejsem nezkušený cyklista!

Samozřejmě že zkušený nebo zdatnější cyklista dokáže jet na rovince přes 25 km/h i na běžném kole a žádné omezení se ho netýká. Limit 25 km/h tak dokáže být poněkud otravný a omezující, protože šlapat za svoje s výrazně těžším elektrokolem není jen tak. Navíc se pohybujete na pomezí omezovače a dopomoc se vám tak zapíná a vypíná. Tady je ovšem důležité si uvědomit jaké kolo si kupuji a k čemu jej chci využívat. Horská elektrokola jako je Specialized Turbo Levo nebo Trek Rail byla stvořena pro řádění v terénu. Tedy rychleji a snadněji se dostat na kopec a užít si více zábavných sjezdů. V takovém terénu si omezení 25 km/h ani nevšimnete. A pokud pojedete přejezd po rovinatém úseku, stačí snížit dopomoc na minimum a kochat se krajinou. Elektrokola nejsou určena pro závodění, ale pro ten pocit z jízdy, užít si chvilku v přírodě, provětrat si hlavu a načerpat sílu. Užít si více zábavy na trailech, zvládnout výšlapy na které jste dříve neměli dost sil nebo vyrovnat výkonnostní rozdíl a vzít svoji drahou polovičku na trasy, které byly dřív nemožné.

U městských nebo fitness elektrokol jako je Specialized Vado nebo Como se s jízdou po cyklostezce počítá. Hladší a užší pláště však lépe jedou po asfaltu, takže na těchto rychlých pasážích snadno překročíte hranici dopomoci a ani si toho nevšimnete. Navíc ani jedna z těchto kategorií není žádná závodní raketa a to ani v běžné verzi bez pohonu. Jsou určeny spíše pro dopravu po městě nebo odpočinkové víkendové výlety.

Nejvíc nesmyslné se toto omezení jeví pro silniční elektrokola. U silniček se běžně i méně trénovaný jedinec snadno dostane nad hranici 25 km/h. Filosofie tohoto segmentu je však odlišná. Dopomoc má sloužit pouze v kritických pasážích jako jsou strmá stoupání nebo silný protivítr. V ostatních situacích se kolo chová jako běžná silnička. Proto mají menší kapacitu baterií a menší, méně výkonné motory. Více informací o tomto segmentu se dozvíte v našem videu o modelu Specialized Turbo Creo.

Jaká jsou rizika čipování?

Kromě toho, že čipování kol bez následné registrace je nelegální – stejně jako tuning skútru na vyšší kubaturu bez zápisu v technickém průkazu a jeho řízení s nedostačujícím oprávněním skupiny A – tak s sebou přináší celou řadu dalších komplikací. Mezi největší problémy je ztráta záruky. I přesto, že tuto úpravu uděláte i takzvaně ověřených servisů, kteří tuto službu nabízejí, pyšní se specializací na konkrétní výrobce a za tuto službu si zaplatíte to neznamená, že jde o výrobci schválenou a bezpečnou úpravu. Je dobré si tak velmi dobře promyslet, zda chcete ztratit záruku u kola za několik desítek tisíc. Na tyto úskalí často upozorňují malá písmenka na konci smlouvy, kterou podepisujete při zakoupení odblokování. A předpokládat, že čipování kola nikdo nezjistí, protože s nejedná o žádný mechanický zákrok je naivní. Moderní elektrokola renomovaných výrobců mají detailní diagnostiku, která je srovnatelná s diagnostikou u aut. Autorizovaný servis, tak vidí celou minulost elektromotoru i baterie a řídící jednotky a takový zásah jako je odblokování omezovače je velmi snadno dohledatelný.

Je důležité zmínit i to, že na vyšší rychlost po odblokování není baterie, motor ani ostatní komponenty dimenzovány. Zde hraje velkou roli o jaké čipování se jedná. Pokud jen posunete omezovač z 25 km/h na 30 km/h, tak dopad na funkci komponentů nebude téměř žádný. Jen musíte počítat s nižším dojezdem, protože budete více zatěžovat motor a tím i baterii. Bohužel spíše se setkáte s posunutím omezovače na 50 km/h nebo jeho úplné odstranění, které může být pro motor, baterii i pro jezdce fatální. Aby se rozpohybovalo do takových rychlostí, je potřeba mnohem větší výkon. Motor i baterie se tak může přehřát a nenávratně poškodit. Dojezd na jedno nabití se také razantně sníží.

Jaký je tedy závěr?

Čipování elektrokol nabízí celá spousta servisů, někdy i samotní prodejci. Je však nutné velmi dobře zvážit všechna rizika a nenechat se uchlácholit řečmi prodejců, kteří vám tuto službu nabízí. Rozumné posunutí omezovače o 5 nebo 10 km/h nemusí mít negativní vliv na funkci kola a může odstranit otravné kolísání na hranici omezovače během jízdy po rovince. Na druhou stranu i z tohoto menšího zásahu plynou dvě velká negativa:

  • Kolo se stane nelegálním a do budoucna lze předpokládat, že s přibývajícími incidenty přijdou i policejní kontroly. Už dnes platí, že pokud budete účastníkem nehody a při vyšetřování se zjistí, že máte odblokované elektrokolo, tak riskujete úhradu škody z vlastní kapsy pojišťovny nezpůsobilým vozidlům nic neproplácí. V zahraničí proti čipovaným elektrokolům již tvrdě zasahují. Ve Francii byla schválena pokuta až do výše 30 000€ (760 000 Kč) a až rok ve vězení za výtržnosti (zdroj: bike-eu.com). Na přísné tresty můžete narazit i v sousedním Rakousku.
  • Ztratíte nenávratně záruku, což je nových a dražších modelů jistě důležitý bod k zamyšlení.

Naše doporučení je tak jednoznačné – čipování ne! Lepší je využít potenciál elektrokola a zkusit typ vyjížděk ke kterému bylo stvořeno. Horské kolo vytáhnout na populární traily, které rostou jako houby po dešti a mají různou obtížnost, takže je zvládnou i méně zkušení jezdci. S městskými a fitness koly trochu zvolnit, což v dnešní uspěchané době nikomu neublíží. A nebo si dát trochu do těla a makat za vlastní :).