Specialized Enduro je další z modelových stálic americké značky. Tento model je zajímavý hlavně pro adrenalinové nadšence. Pohodový výjezd na kopec a agresivní sjezd v náročném terénu – k tomu byl stvořen. V roce 2020 se Enduro dočkalo nového rámu, který je opravdu zcela nový. Jiné je uchycení tlumiče, nové pojetí velikostí, zdvihy 170/170 mm, jiná zadní stavba a tím novinky nekončí…
První model Enduro spatřil světlo světa v roce 1999. Už tehdy se jednalo o celoodpružené kolo. A tím podobnost s dnešním modelem asi tak končí. Začátky modelu jsou dnes velmi úsměvné – 26 palcová kola, úzké pláště, které se dnes nevozí ani na XC modelech, trojpřevodník, V-brake, zdvih vidlice 80 mm a neskutečně ošklivý rám. Vývoj pokračoval přes modely bližší cross-country s patronou Brain, která se stará o automatické zavírání zadního tlumiče i téměř downhill speciál s dvojkorunkovou vidlicí.
Rok 2020 přináší zcela nový rám, který již nemá specifický tvar písmene X, který byl pro model charakteristický od roku 2010. Vydal se svojí cestou, aby lépe dostál svého jména, který nese název kategorie závodů horských kol – enduro ježdění. Již se nejedná o univerzální kolo na běžné každodenní vyjížďky – tuto roli přenechal modelu Stumpjumper. Specialized Enduro je závodní stroj a adrenalinová mašina pro agresivní sjezdy v náročném terénu, která zvládne i výjezdy v pohodovém tempu. Proto má nový rám níže položené těžiště, zcela přepracovanou zadní stavbu, zdvihy 170 mm vepředu i vzadu, je dostupný pouze v karbonové verzi a má nové značení velikosti dle délky horní rámové trubky pro zachování nízkého těžiště a možnosti volby velikosti dle jízdního stylu. Praktickou vychytávkou je i uložný prostor v rámu SWAT, kam se vejde nářadí, duše a bombička pro snadné řešení defektů.
Vstupním modelem a je Enduro comp. Již v základu nabízí stejný karbonový rám jako najdete u vyšších modelů Elite a Expert. Ten je osazen 29″ koly s plášti Specialized Butcher s patentovanou směsí Gripton v bezdušovém provedení a šířkou 2,6″. Boostové osy a širší ráfky 30 mm jsou u této kategorie samozřejmostí. O pohon se stará sada SRAM NX Eagle s převodníkem o velikosti 30 zubů, kazetou s rozsahem 11-50 zubů a dvanácti rychlostmi. Na odpružení se také nešetřilo, protože právě to umožňuje dobrou stabilitu i ve velmi náročném terénu a vysokých rychlostech. Odpružení je komplet od firmy RockShox, konkrétně vidlice Lyrik Select a tlumič Super Deluxe Select. Nechybí ani teleskopická sedlovka, která umožňuje lepší práci s těžištěm, snadno tak přejdete ze stoupacího módu do sjezdového. A aby jste i v prudkých sjezdech vždy bezpečně zabrzdili, tak se můžete spolehnout na čtyřpístkové brzdy s větší expanzní nádobkou a velkými kotouči 200 mm vepředu, 180mm vzadu. Takže brzdy jen tak neutavíte.
Tento model nás natolik okouzlil, že jsme ho zařadili do naší testovací flotily. Můžete si ho tak vyzkoušet na vlastní kůži a vyrazit s ním třeba do vašeho oblíbeného bajkparku!
Vyšší model elite nabídne oproti základnímu comp vylepšenou vidlici RockShox Lyrik Select+ s novou tlumící patronou Charger 2.1. Zadní tlumič zůstává stejný. O třídu výš je také pohon, u Enduro elite najdeme dvanáctirychlostní sadu GX Eagle s větším rozsahem 10-50 zubů, převodník 30 zubů zůstává. Přidanou hodnotu najdeme u brzd, kde přibyl větší kotouč 200 mm i na zadní kolo.
Nejvyšší model Expert, pokud nepočítáme top model S-Works, je osazen tlumením od výrobce Fox. Vidlice Fox FLOAT Performance 36 se zdvihem 170 mm a zadní tlumič Fox FLOAT DPX2 Performance s nastavením Rx Trail Tune přímo na tento model ve spolupráci Specialized a Fox. Nešetřilo se ani na kolech, na tomto modelu najdete karbonové ráfky Roval Traverse se šířkou 30 mm. O pohon se stará sada SRAM X01 Eagle, která je lehčí. Vyšší model najdeme i u brzd, SRAM Code RSC jsou připraveny i na závodní nasazení.
Prémiový top model S-Works nabídne to nejlepší – ostatně jako vždy. Extra lehký rám s karbonovou kyvkou ušetří 250 g oproti běžné verzi. Odpružení Fox FLOAT Factory 36 s povrchovou úpravou kashima, která snižuje tření a zadní tlumič FLOAT X2 Factory s úpravou na míru Rx Trail Tune patří mezi to nejlepší, co můžete v této kategorii mít. Váha se šetří kde se dá, na S-Works najdete karbonová řídítka, sedlo s titanovými ližinami i karbonové kliky Race Face Next R. O pohon se stará Shimano XTR 1×12 s rozsahem kazety 10-51 zubů. O top výbavě svědčí i dálkově ovládaná teleskopická sedlovka RockShox Reverb AXS.
Specialized Enduro rozhodně není pro každého, je to stroj navržený přesně pro enduro disciplínu. Jeho předností jsou rychlé sjezdy v téměř jakémkoliv terénu. Na dlouhé výlety není stavěný, ale na kopec s vámi vyjede – pomalu, ale jistě. Proto se hodí pro fanoušky adrenalinového ježdění v bajkparcích, pro enduro závodníky nebo jako druhé horské kolo pro víkendovou zábavu. Zní to jako stroj pro vás? Jako něco co by vás mohlo bavit? Bajkparky rostou v lyžařských areálech jako houby po dešti, takže o dostatek prostoru se nemusíte bát. Navíc naše dvě testovací kola ve velikosti S3 a S4 se už nemůžou dočkat, až je vytáhnete někam do lesa.