Každý modelový rok s sebou přináší řadu novinek, na které se cyklistická veřejnost těší. Ale jen jednou za čas přichází opravdová pecka jako je Trek Supercaliber. Není to jen nový model, je to i zcela nová kategorie kola, která má za cíl zcela zamíchat světem cross-country horských kol! Jste zvědaví, co si pro nás americký Trek připravil?
Supercaliber byl sestaven s jasným cílem – postavit opravdu lehký a rychlý závodní bajk, který bude zvládat i technicky velmi náročné pasáže světového poháru. Právě narůstající obtížnost terénu tratí XC závodů způsobila dominanci celoodpružených horských kol na startovním poli. Lehké a hbité hardtaily tak byly téměř zcela vytlačeny. Cross-country, ale není jen o technických sjezdech. Je i o rychlých rovinkách a náročných stoupáních, kde se počítá každé šlápnutí do pedálu. Maximální efektivita přenosu energie je tak klíčovým prvkem k úspěchu. V tom se tuhému a lehkému hardtailu nic nevyrovná.
Trek si dal za cíl propojit výhody hardtailu a celoodpruženého kola. A tak vznikl Supercaliber. Lehčí a tužší než klasický celoodpružený XC bajk, ale pohodlnější a zdatnější v terénu než klasický hardtail.
Hlavní zbraní Supercalibru je jeho unikátně řešený rám s integrovaným tlumičem. Název této technologie je IsoStrut. Vývojáři Trek spolupracovali s vývojáři tlumičů Fox, aby vytvořili dokonale vyladěné duo pro potřeby Supercalibru. Výsledkem je tuhé a lehké kolo s 60 mm zdvihu, které nepoužívá čepy v zadní stavbě, ale pracuje s pružností zadních vzpěr karbonového rámu. Vše bylo vytvořeno tak, aby kolo bylo co nejtužší – tedy jízdními vlastnostmi se spíše blížilo hardtailu. V náročném terénu nabízí více jistoty, a proto se můžete řítit dolů rychleji než na pevném kole.
Detailnější popis technologie IsoStrut najdete ve videu na začátku článku nebo přímo v technicky zaměřeném videu od Treku. Obrázky a animace jak IsoStrut funguje totiž řekne více než tisíc slov.
Supercaliber pro svůj první rok nabízí 3 modely a jeden bonusový model na bezdrátové elektrické sadě SRAM AXS. Startovací cena je 117 990 Kč, což je za nový top model s velmi slušnou výbavou přijatelná částka!
Základní model nabízí, vše co budete na horském kole tohoto typu potřebovat, ale díky dostupnějším komponentům jej můžete mít za dostupnou cenu. Vybrat si můžete ze dvou barev: barevnější miami green to volt fade a tradiční trek black/trek white.
Zlatá střední cesta, tak by se dal označit Supercaliber 9.8. Oproti základnímu modelu nabízí zamykání vidlice i tlumiče z řídítek. Bleskově tak proměníte Supercaliber na extra tuhý sprinterský speciál. Stejně jako 9.7 je dostupný ve dvou barevných kombinacích – luxusní carbon/gloss trek black a zářivá miami green to volt fade.
Pokud se spokojíte jen s tím nejlepším, tak přesně pro vás je top specifikace Supercaliber 9.9. Ta je dostupná ve dvou barevných provedeních – tradiční matte carbon/gloss black a veselá miami green to volt fade. Pro vyznavače nejmodernějších technologií je dostupná i verze Supercaliber 9.9 AXS, která je postavena na bezdrátové elektrické sadě SRAM AXS.
Všechny modely Supercaliber jsou navíc dostupné v programu Project One. Takže pokud chcete unikátní barvu či specifikaci, Trek vám rád sestaví váš jedinečný dream bike na míru.
Říkáte si, že tato nová nevyzkoušená technologie vypadá dost složitě? A hlavně jak ten tlumič z rámu vůbec dostat, vždyť servisovat se musí každý tlumič. Nebojte i na to vývojáři Treku mysleli. Pod vrstvami, které chrání tlumič a dodávají větší tuhost celému kolu se nachází běžné zadní odpružení jako znáte z celoodpružených kol. Olej i těsnění se tak dá servisovat běžným způsobem.
Kvalifikovaný mechanik z prodejen Trek si tak s běžnou údržbou poradí stejně hravě jako u každého jiného kola. Absence složité zadní stavby s čepy činí Supercalibra snadnějšího na údržbu než běžné celoodpružené kolo, u kterého se musí měnit ložiska zadní stavby.
I když byl Supercaliber stvořen postavit se na pódium závodů světové úrovně, tak z jeho technologií může těžit i běžný smrtelník. Pokud nyní jezdíte na hardtailu, Supercaliber vám může usnadnit jízdu v náročnějším terénu a získat větší jistotu i v technických sjezdech. Na dlouhých rovinatých úsecích po rozbité polní cestě nebudete tak unavení a vytřepaní jako na pevném rámu. Malý zdvih 60 mm je pro tyto účely ideální.
Uživatelé celoodpružených kol ocení vyšší tuhost a nižší hmotnost než u jejich stávajícího bajku. Takže jestli se vám stýská po svižných výjezdech a pelášení po rovinkách s lehkostí laňky, tak Supercaliber by mohl být skvělým řešením. Samozřejmě pro fanoušky trailového ježdění, technických sjezdů a náročného terénu je klasický celoodpružený bajk lepší volbou.
Trek dobře ví, že na kole nejezdí jen profesionální sportovci, ale i lidi, kteří chodí denně do práce a na kolo se dostanou pouze ve volném čase. Proto je Supercaliber navržen tak, aby uvezl i pořádný kus chlapa. Hmotnostní limit kola je 136 kg. Rám má doživotní záruku, takže se nemusíte bát ani toho, že rám praskne v místě pružení zadní stavby.
Karbonová zapletená kola nabízí i základní model Supercaliber 9.7. Na karbonové výplety Bontrager poskytuje nadstandardní službu Carbon care, díky které vám během prvních dvou let poškozená karbonová kola zdarma vymění. Kompletní podmínky této služby naleznete zde.
Trek Supercaliber je velmi zajímavý počin amerického výrobce na poli cross-country horských kol, která jsou díky své univerzálnosti oblíbená nejen u závodníků, ale i u většiny běžných cyklistů. Jako u každé novinky i u Supercalibru jen čas ukáže, zda se bude jednat o hit či propadák. My v Kola Svorada tomto novému modelu fandíme a přikláníme se spíš k názoru, že se bude jednat o hit a nového udavatele trendu. I proto máme pro vás připravená testovací kola, takže si tuto horkou novinku můžete vyzkoušet na vlastní kůži.