Stejně jako osobní automobil, tak i jízdní kolo ke svému provozu potřebuje určitou základní výbavu a doplňky, které zpříjemňují jízdu nebo vám pomohou, když se něco pokazí. Dnes vám proto ukážeme, co je dobré k nově zakoupenému kolu pořídit, aby vás na vyjížďce nepřekvapila žádná nesnáze.
Výbavu můžeme rozdělit do dvou hlavních kategorií. Základní výbava, kterou byste neměli zapomenout na žádnou vyjížďku a doporučená výbava, která vám přinese něco navíc, ale není nezbytně nutná.
Duše. Představte si modelovou situaci, kdy jste 20 km od domova v lese mimo civilizaci nebo cyklostezku a lidově „píchnete duši“. Bez náhradní duše jste nahraní. Pokud nepovoláte své servisní vozidlo, tak můžete těch 20 km, které jste zdolali za hodinku jízdou na kole, jít pěšky po svých. Což vám zabere určitě bezmála okolo čtyř hodin. Důrazně tak doporučujeme mít s sebou náhradní duši a tím nevítané procházce předejít. Při výběru náhradní duše nezapomínejte na správný průměr kola respektive duše, dnes je v nabídce velké množství průměrů kol a je tak snadné se v široké nabídce splést. Dále se duše rozdělují dle použitého ventilku. Dnes již převládá ten galuskový, ale stále se můžete setkat i s autoventilkem.
Montpáky. Bez těchto pomocníků se při výměně píchlé duše neobejdete. Abyste se k píchlé duši dostali a mohli ji vyměnit, musíte sundat plášť z ráfku. S tím vám pomůžou právě montpáky. Plášť máte sundaný a duši vyměněnou, co bude potřeba dále?
Pumpa. Bez pumpičky vyměněnou duši jen těžko nafouknete, na benzínku a kompresor také moc nespoléhejte. Kompresor na benzínce je vždy vybaven hadicí s koncovkou na autoventilek. Vaše kolo však bude mít s největší pravděpodobností ventilek galuskový, navíc kompresory na benzínkách nejsou vždy v bezvadném stavu. Je tak lepší se spolehnout na pumpičku, kterou můžete umístit třeba pod košík na rám vašeho kola, kde vám zcela jistě nebude zavazet a bude vždy připravena vás zachránit.
Brašna. Podsedlová brašna vám poslouží k uschování, všech těchto nezbytných pomocníků. Nemusíte tak před vyjížďkou přemýšlet jestli jste na něco nezapomněli, protože budete tuto výbavu mít stále u sebe. Druhou variantou je vozit tyto věci v kapsách dresu, věřte ale, že v brašně jim bude lépe a v kapsách vám tak zbyde místo například na svačinku, malou peněženku, klíče od domu a telefon.
Košík. Na žádném kole by také neměl chybět košík na láhev s pitím, které se říká bidon. Ať už jedete pohodičku po rovince a praží na Vás sluníčko nebo „drtíte“ kopec v lese, láhev s vodou nebo iontovým nápojem se vždy hodí. Pitný režim je důležitý a během sportování to platí dvojnásob. Košíků jsou různé druhy a konstrukce. Speciální tvary některých modelů usnadňují vyndávání láhve například ze špatně přístupného rámu celoodpruženého kola.
Bidon. Již zmiňovaný bidon vám usnadní přístup k vodě během jízdy. V cyklistice se používá pouze jeden průměr láhve. Takže ať už tak koupíte jakoukoliv, vždy vám bude do košíku pasovat. Jediné na co je potřeba si dát pozor, je délka, respektive objem láhve. Ne každá láhev je totiž kompatibilní s vaším kolem. Delší/objemnější bidon se nemusí vejít do malého rámu kola. Vždy si tak láhev rovnou na kole vyzkoušejte.
Tachometr. Tento malý digitální pomocníkvám zcela jistě přijde vhod. Můžete s ním kontrolovat ujetou vzdálenost a víte kolik vám třeba ještě zbývá domů. Pokud kolo používáte jako tréninkový nástroj, bude se vám hodit aktuální rychlost, abyste mohli udržovat ideální tempo. Při dojíždění do práce uvidíte, kolik času vám zbývá času do začátku směny. Tachometr vám také může napovědět, kdy vaše kolo musí jít na servis či garanční prohlídku. Například po ujetí cca 1000 km je dobré na horském kole zkontrolovat nebo rovnou vyměnit řetěz.
Blikačky, světlo. Nezapomínejte také na svou bezpečnost, dojíždíte-li do práce na kole časně z rána je vaší povinností vozit zadní blikačku a přední světlo. V opačném případě riskujete nejen pokutu, ale hlavně svoje zdraví. Tyto prvky se také hodí při pozdním návratu z vyjížďky, na které například zabloudíte nebo se zdržíte s kamarády v oblíbené hospůdce u stezky. Takové neočekávané zdržení se na vyjížďkách stává velmi často, je škoda riskovat své zdraví kvůli špatné viditelnosti. Proto doporučujeme blikačky namontovat na stálo, jen nezapomínejte kontrolovat stav baterie.
Dále se vám může hodit multiklíč na drobné opravy kola přímo na vyjížďce, nýtovačka na přetržený řetěz nebo třeba blatníky, abyste po prvním projetí kaluže neměli bláto úplně všude. Pokud potřebujete chvíli ponechat kolo bez dozoru, dobře vám poslouží malý zámek na uzamčení kola.