Jednopřevodník, dvoupřevodník nebo dokonce trojpřevodník aneb jak vybrat ten správný pohon?

Kolem počtu převodníků panuje spousta debat. Někdo zastává maximální počet převodů, jiní se přiklání k trendu jednopřevodníku, který dnes již velmi razantně vstupuje i do dostupnějších cenových kategorií. Kdo má tedy pravdu, a existuje vůbec univerzální odpověď? Na to se podíváme v tomto článku. No a pokud se vás tyto debaty netýkají, ale prostě jen chcete nové kolo a nevíte jak se v tomto světě převodů a počtu zubů vyznat tak také čtěte dál.

Pohon a kategorie kol

Počet převodů a typ pohonu je velmi závislý na konkrétní kategorii kola. Silniční kola mají vždy převody posunuté více do rychlosti než horská kola. U elektrokol v drtivé většině převažuje jednopřevodník z technických i praktických důvodů. Městská kola někdy používají řazení v náboji pro větší odolnost a menší potřebu údržby. Dráhové speciály mají jen jeden převod… Výběr správného pohonu tak hodně závisí na typu kola, jízdním stylu i povrchu na kterém bude kolo využíváno. Univerzální správná odpověď jednoduše neexistuje.

Výrobci komponentů nabízejí specificky zaměřené sady pro některé kategorie, například GRX sada je specificky navržena pro gravel kola nebo SRAM X01 Eagle je více orientovaná pro enduro kola a trail biky. S některými pohony se naopak můžete setkat u více kategorií kol. Pokud si kupujete kategorii kola, která přesně odpovídá vašemu jízdnímu stylu, tak výběr pohonu nemusíte řešit. Výrobci kol Specialized nebo Trek, které najdete na našich prodejnách, mají s výrobou kol bohaté zkušenosti a umí kolo odladit tak, aby jste byli spokojení. Potíž může nastat, když zvolíte kolo, které bylo původně určeno na jiný styl jízdy. Nejčastěji to bývá u horských kol, které bývají často používány na styl trekingových kol – tedy drtivou většinu času se jezdí na cyklostezkách, asfaltu a šotolinách, a do terénu se podívají zřídka nebo vůbec. Tam poté dochází k nedostatku rychlých převodů. U nižších modelových řad horských kol se s tímto kombinovaným použitím většinou počítá, u vyšších modelu už ne a proto by bylo potřeba kolo přizpůsobit individuálními úpravami.

Trojpřevodník

Trojpřevodník je nejstarším řešením a dnes je spíše na ústupu. Jeho roli převzal u většiny kategorií dvojpřevodník a větší kazeta. V současné době jej najdete u levnějších modelů v kategorii horských kol, hybrid biků nebo městských kol a to ze dvou důvodů. Za prvé jej najdete pouze u levnějších sad, a za druhé, trojpřevodník často vyhovuje rekreačnímu využití, pro které byla tato kola stvořena. Velký rozsah nabízí i velmi těžký převod, který využijete při delším putování po rovinatém asfaltu. Pro svižnou jízdu tak nebudete muset točit nohama na vysokou frekvenci.

Výhody

  • Nižší pořizovací cena
  • Nižší cena náhradních dílů (řetěz, kazeta…)
  • Velký rozsah

Nevýhody

  • Nutné si dát pozor na křížení řetězu
  • Vyšší riziko spadnutí řetězu
  • Některé převody se duplikují
  • Častější nutnost přehazovat rychlosti
  • Nutnost nad řazením více přemýšlet
  • Dnes již těžko sehnatelné

Pro koho je určen

Trojpřevodník nejvíce ocení rekreační jezdci nebo ti, kteří chtějí levné kolo na každodenní dojíždění do práce. Jeho největší výhodou je nízká cena. Ostatní výhody dnes většinou převáží modernější pohon s dvojpřevodníkem.

Dvojpřevodník

Největší výhodou dvojpřevodníku je velký rozsah převodů, jednodušší řazení a nižší váha než u trojpřevodníku. Snížil se zde počet převodů, které se opakují a díky moderním kazetám s větším rozsahem a zůstala i široká nabídka převodů do kopců i na rovinky. Dvoupřevodník můžete najít téměř u všech kategorií kol – horských, silničních i hybridních (trekingová, fitness kola, commuter kola na dojíždění).

Výhody

  • Dostupné i v levnějších variantách
  • Univerzální využití (záleží na konkrétním provedení, silniční sada se na horské kolo použít nedá i když jsou obě s dvěma převodníky)
  • Velký rozsah
  • Jednodušší ovládání (než u trojpřevodníku)
  • Menší riziko pádu řetězu (než u trojpřevodníku)
  • Méně zdvojených převodů
  • Nižší váha

Nevýhody

  • Nutné si dát pozor na křížení řetězu (i když méně než u trojpřevodníku)
  • Riziko pádu řetězu při přehazování mezi převodníky tu stále je
  • Nutnost řadit na dvou páčkách tu stále zůstává

Pro koho je určen

Dvojpřevodník můžete najít v základní, střední i vyšší třídě kol. Nabízí totiž široký rozsah srovnatelný s trojpřevodníkem, je i v dostupnější cenové relaci a odbourává některé problémy trojpřevodníků. Pro silniční kola nebo hybrid biky je stále praktičtější než jednopřevodník, a proto ho najdete i u vyšších modelů. Pokud vám tak nevadí si drobně připlatit a chcete mít velký rozsah, jednoznačně doporučujeme sáhnout po dvojpřevodníku. U klasických silničních kol je volba naprosto jasná – dvojpřevodník. Je dobré si připomenout, že silniční sada bude vždy jiná než u horských kol. Silniční kola mají pohon posunutý více do rychla – to znamená menší kolečka vzadu na kazetě a větší převodníky. Do kopce to tak bude vždycky větší dřina – na druhou stranu úzké pláště a výrazně menší váha kola dost pomůžou 🙂 Na rovince díky tomu můžete pelášit s větrem o závod.

Jednopřevodník

Nejmladší a nejrychleji rostoucí z této trojice. Jeho výhody jsou v nižší váze a velmi jednoduchému řazení – řadí se pouze na kazetě, takže už žádné křížení řetězu. Navíc tím ubude jedna páčka na řídítkách a jeden bovden, o který se musíte starat. Díky novým sadám se tento trend rozšiřuje i do nižších modelů, a je tak dostupný i pro jezdce bez závodních ambicí. Své místo si našel i v kategorii gravel bike a téměř výhradně je zastoupený u elektrokol se středovým pohonem. Síly při řazení kladené na přesmykač by byly jednoduše příliš velké. Nehledě na to, že je to zbytečné – do kopce vám potřebnou sílu dodá motor, takže lze sadu naladit trochu víc do rychla než u běžného kola bez pohonu.

Výhody

  • Řazení pouze na jedné páčce
  • Úspora váhy i starostí o přesmykač
  • Plynulejší řazení bez velkých skoků
  • Téměř nemožné shodit řetěz
  • Jednodušší ovládání
  • Vhodné do rychle se měnícího terénu – chvíli z kopce, chvíli do kopce (traily, terén)

Nevýhody

  • Menší rozsah
  • Není vhodný pro některé kategorie (silniční kola)
  • Nejmodernější pohon 1×12 dostupný až u sad střední třídy (ale to se rychle mění)

Pro koho je určen

Jednopřevodník má své nezastupitelné místo v kategorii horských kol. Výhody snazšího a plynulejšího ovládání spolu s úsporou váhy nejvíce oceníte při jízdě v terénu. U moderních sad je rozsah velmi dobrý, takže do kopce budete mít velmi lehký převod a po rovince pojedete dostatečně rychle i bez šíleně velké kadence šlapání. Tím jak se gravel biky posouvají více do terénu, stále častěji najdete i zde jednopřevodníkové sady. U hybrid biků většinou převažují výhody většího rozsahu a nižší ceny dvojpřevodníku, ale i zde se najdou modely s jednopřevodníkem. Pokud chcete jezdit v terénu, hledáte jednodušší řazení nebo chcete ušetřit váhu – jednoznačně doporučujeme pohon bez přesmykače.

Závěr

Trend jednopřevodníku je jednoznačně tu a nemá smysl se mu bránit. Pokud se stále bojíte malého počtu převodů, který se z několika desítek smrsknul na 11 nebo 12 rychlostí, tak doporučujeme si jednotlivé varianty pohonu porovnat v této kalkulačce převodů. Na druhou stranu pro rekreační jezdce, kteří využívají horské kol převážně na cyklostezce a v rovinatém terénu, se těžší převody dostupné u dvojpřevodníku nebo trojpřevodníků budou jistě hodit. Pokud máte k tomuto tématu nějaké otázky, neváhejte se na nás obrátit v našich kamenných prodejnách v Brně nebo online na našem e-shopu.