Jednopřevodník, dvoupřevodník nebo dokonce trojpřevodník aneb jak vybrat ten správný pohon?

Kolem počtu převodníků panuje spousta debat. Někdo zastává maximální počet převodů, jiní se přiklání k trendu jednopřevodníků, který dnes již velmi razantně vstupuje i do dostupnějších cenových kategorií. Kdo má tedy pravdu a existuje vůbec univerzální odpověď? Na to se podíváme v tomto článku. No a pokud se vás tyto debaty netýkají, ale prostě jen chcete nové kolo a nevíte jak se v tomto světě převodů a počtu zubů vyznat tak také čtěte dál.

Trojpřevodník

Trojpřevodník je nejstarším z této trojice a dnes je spíše na ústupu. Jeho roli převzal dvojpřevodník a větší kazeta. V současné době jej najdete u levnějších modelů horských a trekingových kol a to ze dvou důvodů. Za prvé se jej najdete pouze u levnějších sad a za druhé trojpřevodník často vyhovuje rekreačnímu využití, pro které byla tato kola stvořena. Velký rozsah nabízí i velmi těžký převod, který využijete při delším putování po rovinatém asfaltu. Pro svižnou jízdu nebudete muset točit nohama na vysokou frekvenci.

Dvojpřevodník

Aktuálně stále nejčastější sada i když v roce 2019 jí silně šlape na paty jednopřevodník (to se netýká trekingových kol ani silničních kol). Výhodou je velký rozsah převodů a jednodušší řazení i nižší váha než u trojpřevodníku. Snížil se zde počet převodů, které se opakují a díky více rychlostem na kazetě zůstal skoro stejně velký rozsah jako u trojpřevodníku. Tento typ převodu typ jednoznačně ovládá silniční sady, kterých se osekání na jednopřevodník zatím vůbec netýká.

Jednopřevodník

Nejmladší a nejrychleji rostoucí z této trojce. Jeho výhody jsou v nižší váze, velmi jednoduchému řazení – řadí se pouze na kazetě, takže už žádné křížení řetězu. Navíc tím ubude jedna páčka na řídítkách a jeden bovden, o který se musíte starat. Díky novým sadám se tento trend rozšiřuje i do dostupnějších modelů a je tak dostupné i pro jezdce bez závodních ambic. Tento pohon doporučujeme hlavně ženám, kterým přináší samé výhody – nemusí řešit křížení řetězu, nemusí řešit podřazení na menší pilu před kopcem a díky tomu jsou skoky při řazení jsou mnohem plynulejší. Jako autorka tohoto článku a cyklistika bez závodních ambic o tom vím svoje :).

Závěr

Trend jednopřevodníku je jednoznačně tu a nemá smysl se mu bránit. Pokud se stále bojíte malého počtu převodů, který se z několika desítek smrsknul na 11 nebo 12 rychlostí, tak doporučujeme si jednotlivé varianty pohonu porovnat v této kalkulačce převodů. Na druhou stranu pro rekreační jezdce, kteří využívají horské kol převážně na cyklostezce a v rovinatém terénu, se těžší převody dostupné u dvojpřevodníku jistě budou hodit. No a nakonec je důležité vědět, že kompletní nabídku horských kol najdete na našem e-shopu.