Jak vybrat horské kolo

Horské kolo je základním vybavením každé domácnosti. Nebo to tak v ČR alespoň vypadá. Ale čím nás horská kola tak oslnila? A jak si vybrat to pravé v tak široké nabídce? Tomu se pokusíme přijít na zoubek v tomto článku…

Základní charakteristika

Horská kola byla stvořena pro jízdu terénem, tedy i mimo zpevněné cesty. K tomu jim pomáhá geometrie rámu i specificky navržené komponenty. Mezi základní znaky, díky kterým horské kolo poznáte patří:

  • Odpružená přední vidlice
  • Široké pláště se vzorkem
  • Pohon, který je pomaleji laděný než u silničních kol
  • Kotoučkové brzdy
  • Geometrie rámu
  • Rovná a široká řídítka

Bez přední odpružené vidlice si to dnes už nedokážeme v terénu moc představit. Kromě pohodlí totiž přináší lepší kontakt předního kola s povrchem a díky tomu máme větší jistotu a lepší ovladatelnost i na hrbolatém sjezdu. Široké pláště mají podobnou funkci – zajišťují trakci, aby jste neztratili kontakt s povrchem a tím Vám dodávají více jistoty. Současný trend je v rozšiřování plášťů – pozitiva z lepší trakce převažují nad zanedbatelným nárůstem váhy a valivého odporu. Proto pomalu mizí rozměry 1.9 a více se prosazuje rozměr 2.3 a větší.

S jízdou v terénu se pojí i větší makačka. Terénem se jede hůře než po asfaltu, navíc častěji musíte překonávat náročné výjezdy, aby jste si mohli dopřát adrenalinovou radost ze sjezdů. Proto jsou horská kola osazena pohonem, který je laděný do pomala, což oceníte právě ve stoupání. Z kopce dolů se stejně nešlape, tam oceníte spíše kotoučové brzdy, které spolehlivě brzdí i za mokra. Jsou méně náchylné na bláto a vodu než ráfkové brzdy a ty tak byly u horských kol zcela vytlačeny brzdami kotoučovými.

To vše by jen těžko fungovalo správně pokud by jízdě v terénu nebyla přizpůsobena i geometrie rámu a jeho celková stavba. K dobré práci s kolem v terénu Vám také pomáhají široká rovná řídítka, díky kterým můžete kolo snadno ovládat. Stejně jako u plášťů i řídítka se v posledních letech dost rozšířila. V terénu Vám širší řídítka dodají větší jistotu, kolo je s nimi mnohem stabilnější, což se v terénu vždy hodí. Samozřejmě řidítka musí být adekvátně široká dle velikosti jezdce, proto u menších rámu jsou užší řídítka než u větších velikostí.

Pro koho je horské kolo vhodné?

Horská kola jsou nejprodávanější kategorií kol. Důvod je jasný. Horské kolo Vás neomezuje ve volbě trasy v žádném směru – je velmi schopné v terénu, protože pro ten bylo stvořeno, ale bez potíží s ním můžete jet i po asfaltu. Navíc je dostupné ve velkém cenovém rozpětí, nepřeberném množství modelů a barevných kombinací. Horské kolo je tedy správnou volbou pro každého, kdo chce mít jen jedno kolo a nechce se omezovat výběrem trasy nebo pro milovníky jízdy v terénu. Často také láká právě kvůli svému vzhledu, robustní zevnějšek budí pocit jistoty, který začátečníkům dodává potřebnou sebejistotu.

Členění horských kol

Tato kategorie je tak obsáhlá, že házet všechna horská kola do jednoho pytle už jednoduše nejde. Základní členění je podle rámu:

Hardtaily

Hardtaily neboli pevná horská kola s odpruženou přední vidlicí a pevným rámem jsou nejrychlejším horským kolem, které maximalizuje efektivitu šlapání a díky jednoduchému rámu jsou i nejlehčí. Jednodušší konstrukce má i další výhodu a tou je nižší cena.

Celoodpružená kola

Celoodpružená horská kola mají navíc zadní odpružení, které je zakomponované v rámu. Díky tomu je maximalizován kontakt s podkladem předního i zadního kola, takže získáte maximální trakci a větší pohodlí při šlapání. Proto jsou populární u příznivců drsnějšího terénu a technických sjezdů. Nebo u těch, co chtějí jen větší pohodlí.

Členění dle disciplín

Jízda na horském kole se dělí do široké palety disciplín. K těmto různým jízdním stylům se specializují i různé modely horských kol.

Cross-country (XC)

Intenzivní hodinové závody nebo dlouhé maratony – to jsou podmínky pro které byla XC kola navržena. Snadno vyletí prudká stoupání, překonají dlouhé vzdálenosti po rovinkách a poradí si i technickými sjezdy. Tato kola můžou mít pevný i celoodpružený rám. Jedná se o nejčastější typ horských kol, protože tyto vlastnosti ocení i běžní uživatelé bez závodních ambic.

Trail

Pomalejší, ale o to zábavnější kolega kol na cross-county. Jejich přirozeným biotopem jsou úzké, často uměle vytvořené lesní cestičky neboli traily. Jejich posláním je vytvořit majiteli úsměv na rtech. Nejsou tak zaměřené na redukci váhy, ale stále s nimi snadno vyjedete prudká stoupání. Hravější geometrie se uplatní hlavně ve sjezdech.

Enduro

Lehčí verze sjezdových speciálů, se kterými lze překonat stoupání i když ne tak rychle jako s XC nebo trailovým bajkem. Jejich silnou stránkou je technická jízda terénem z kopce dolů. Tento typ kola je vhodný pro adrenalinové nadšence, kteří chtějí překonávat své limity a sjet i místa, kde se dá sotva chodit po svých.

Sjezdy

Sjezdové speciály jsou specifickým strojem pro extrémně náročné sjezdy v terénu. Pro běžnou jízdu se nehodí, na vrchol trati se jezdí lanovkou. Jejich geometrie není vhodná ani pro delší šlapání, protože ve sjezdech se stojí. Sedlo je umístěno velmi nízko, aby nepřekáželo při práci s těžištěm.

27,5″ vs. 29″

Pokud se o cyklistiku zajímáte nebo jste se už po novém horském kole dívali, tak jste určitě narazili na problematiku dvou rozměrů kol. Starší kola měla pouze jeden rozměr a to 26″. Už před nějakou dobou se výrobci vydali na dvě odlišené cesty. Větší rozměr 29″, který nabízí větší průchodnost terénem, tím i větší jistotu, ale vypadá trochu neohrabaně. A menší rozměr 27,5″, který je dost podobný původním 26″, který by měl mít lepší průchodnost a zachovat si hbitost a ovladatelnost menších kol. Ve skutečnosti to s tou neohrabaností 29″ není tak horké, protože už se nějaký ten rok vyrábějí a geometrie rámu i vidlic se tomuto rozměru přizpůsobila, takže i s velkými koly se můžete motat v technicky náročných úsecích. Na tuto problematiku existuje asi milión různých názorů. Takže pro běžného uživatele je dobré vědět, že žádný rozměr není špatně pokud mu vyhovuje.

Závěr

Tento článek byl trochu obsáhlejší, takže všem co dočetli až sem děkujeme a doufáme, že teď máte v kategorii horských kol trochu víc jasno. Samozřejmě tento článek neřekl úplně všechno, tato kategorie kol je opravdu obsáhlá, takže pokud Vás zajímá něco dalšího, tak nás neváhejte kontaktovat nebo se rovnou stavte na některé z našich prodejen.