Přes internet si dnes kupujeme úplně všechno, tak proč ne jízdní kolo? Pokud vám práce se šroubovákem a jiným nářadí není cizí, tak sestavit si objednané kolo z krabice pro vás bude hračka. Objednáte-li si u nás kolo, tak vám ho nikdy nepošleme v původním stavu, tak jak chodí z továrny. Kola vždy sestavíme, seřídíme a zkontrolujeme, stejně jako to děláme u každého kola na prodejně. Až poté kolo znovu rozložíme a pečlivě zabalíme zpátky do krabice. Aby byla pro vás montáž co nejjednodušší a vy tak mohli co nejdříve vyrazit na první testovací jízdu, tak se snažíme kolo rozložit co nejméně. Běžně z kola sundáváme přední kolo, řídítka z představce, pedály a sedlovku. Kolik toho musíme odmontovat, záleží na typu a velikosti rámu kola.
Kolo vytáhněte z krabice a nůžkami odstraňte obalový materiál. Pozor na lak, ať si ho hned nepoškrábete.
Pro lepší manipulaci začněte nejprve s předním kolem. Kotouč je vždy na levé straně při pohledu na řídítka. Ten opatrně zasuňte mezi brzdové destičky a s citem utáhněte rychloupínák nebo pevnou osu.
Roztočením kola zkontrolujte, zda je nasazeno správně a točí se rovně.
Nyní se zaměřte na montáž řídítek. Ty nasadíte do představce a podle značek nastavíte na střed. Řídítka dotáhněte s citem imbusem, pokud máte po ruce momentový klíč, tak ten je ideální. Optimální utahovací moment je napsaný na řídítkách.
Přišel čas na montáž pedálů. Je nutné si dát pozor na to, který je který. Značku pravý a levý naleznete přímo na pedálu. Pokud byste se snažili je namontovat opačně, můžete poškodit závit.
Na závit pravého pedálu naneste trochu vazelíny a po směru hodinových ručiček pomalu dotáhněte 15mm klíčem.
Stejný postup opakujte s levým pedálem. Ten se však utahuje opačným směrem, proti směru hodinových ručiček.
Na závěr zasuňte sedlovku do rámu a utáhněte páčkou případně imbusem (záleží na typu objímky). I zde si musíte dát pozor na utahovací moment. Každá sedlovka má na sobě rysku, která ukazuje minimální zasunutí do rámu. Ta je zde z důvodu bezpečnosti, pokud byste sedlovku měli příliš vysunutou, můžete ji vylomit z rámu a tím si nenávratně poškodit celý rám.
U silničních kol je skládání velmi podobné, zrychlený postup můžete vidět ve videu níže.
Největším rozdílem jsou specifická řídítka, která však mají úplně stejnou montáž jako ty rovná.
U silničních kol již většinou najdete kotoučové brzdy, takže i v případě nasazení předního kola platí stejný postup. Jen počítejte s pevnou osou místo rychloupínáku (tu můžete najít i u dražších horských kol). K její montáži budete potřebovat 6mm imbus.
U některých silniček značky Trek můžete najít specifickou sedlovku, která nemá objímku. K dotažení slouží šroubek ze zadní strany. K tomu budete opět potřebovat imbus, tentokrát o velikosti 5 mm.
A je hotovo! Pokud se však na sestavení kola svépomocí necítíte, nechte to raději na odbornících. Správné sestavení je důležité pro dlouhou životnost kola i pro vaši bezpečnost. Našim zákazníkům nabízíme garanční prohlídku zdarma, takže pokud jste z daleka, doporučujeme si najít nejbližší autorizovaný servis a po zajetí kola si jej nechat doladit. Nové komponenty si po zajetí často „sednou“ a poté je potřeba kolo znovu seřídit. Jestliže při sestavení narazíte na nějaký problém, neváhejte nám zavolat, naši mechanici vám rádi poradí.
Specialized Brno Herčíkova 1a
733 737 206
servis.brno.hercikova1@specialized.com
Specialized Brno Heršpická 7
730 155 542
servis.brno.herspicka7@specialized.com