Pokud jezdíte autem s manuální převodovkou tak jistě víte, jak je důležité mít zařazený ten správný převod, abyste efektivně využívali výkon motoru, to stejné v podstatě platí i u řazení na jízdním kole. Například v běžném autě jistě nenecháte při průjezdu kruhovým objezdem zařazenou pětku, jednak dochází k přetěžování motoru a převodovky a výkon motoru si jistě se zařazenou pětkou neporadí při výjezdu a s největší pravděpodobností Vám „chcípne“. Na kole je přesně jako u auta důležité předvídat a například před kopcem si zařadit lehčí převod, jelikož byste ho na ten nejtěžší převod nevyjeli a v kopci se zastavili, protože nevyvinete tolik síly.
V tomto článku Vám tak prozradíme pár tipů na správné řazení?
Znáte to, když v kopci zařadíte a z kola se ozývají nepěkné zvuky přeskakujícího řetězu, tak to jste zřejmě zařadili v momentu kdy se silou, opíráte do klik. Zkuste příště předvídat a zařadit na lehčí převod již před kopcem, nebo se snažte zařadit v takový moment, kdy jsou kliky v dolní úvrati. V tento moment totiž nevyvíjíte takovou sílu a řetěz tak má větší šance hladce přeskočit na jiný převod. Na elektrokole tahle poučka platí dvojnásob, jelikož Vaše síla je podpořena dalšími třeba 500W výkonu a to už nemusí vydržet řetěz, který se při nešetrném přeřazení může roztrhnout a Vaše vyjížďka se může velmi znepříjemnit jeho opravou nebo skončit protože u sebe nebudete mít nýtovačku.
V dnešní době kdy je jednopřevodník velice populární, tato starost již pomalu upadá. S jednopřevodníkem je řazení pro jezdce všeobecně o dost jednodušší, jelikož prostě „jen“ řadíte na lehčí nebo těžší převod a nemusíte přemýšlet, právě jestli se Vám řetěz kříží nebo ne.
Pokud máte vepředu dva nebo tři převodníky pak se řiďte pravidlem, že řetěz by měl být co nejvíce rovnoběžný s osou kola. Když tedy zařadíte vepředu na větší převodník, pak byste měli používat jen dolní polovinu pastorků (převodů) na kazetě. Špatně zařazený převod poznáte i podle toho, že Vám řetěz chrastí o přesmykač, nejspíš tak budete mít zařazeno vepředu na velkém talíři a vzadu na kazetě na horní polovině kazety nebo naopak vepředu na malé „placce“ a vzadu na malých pastorcích.
Další pomůckou, která by Vám mohla pomoci k výběru správného převodu je kadence šlapání. Je dobré šlapat spíše rychleji a střídat převody. Pokud budete často jezdit „na sílů“ jen na ty nejtěžší převody, počítejte s rychlejším opotřebováním řetězu a pastorků na kazetě. Jaká je tedy správná kadence? Určitě to není žádné dogma, ale je dobré znát aspoň přibližné doporučené hodnoty. Pro pohodáře můžeme doporučit po rovince kadenci 60, což je jedna otáčka kliky za vteřinu. Tato hodnota se i pěkně počítá a není k ní potřeba měřič kadence. Do kopce nejspíše pojedete podle toho, co Vám dovolí nohy. U sportovněji založených jedinců můžeme na rovince doporučit kadenci 90-100 otáček za minutu a v kopci 70-80 otáček.