Kategorii gravel bike dnes již není potřeba představovat. Silniční kola vhodná i do lehkého terénu okouzlila nejednoho cyklistu. Dnes již některé modely snesou i mnohem náročnější terén než obyčejný štěrk. Trend zlepšování terénních vlastností gravel kol potvrzuje i horká novinka v modelové řadě Diverge – Diverge STR! V tomto článku se na nový celoodpružený model gravel biku podíváme blíže.
Specialized má s dobře odladěným odpružením bohaté zkušenosti a ví, jak jezdci zajistit větší jistotu, pohodlí, a rychlost i v náročném terénu. S tím jak se gravel biky postupně dostávají do náročnějšího terénu a vyráží na delší i vícedenní putování, tak roste potřeba větší stability a pohodlí. A přesně na tuto potřebu odpovídá zcela nový model Diverge STR! Již osvědčené přední odpružení Future Shock 2.0 s možností nastavení bylo doplněno o inovativní zadní odpružení Future Shock. Odpružení je naladěno tak, aby byla zachována maximální efektivita šlapání a váha navíc byla co nejnižší.
Přední tlumení Future Shock se u modelu Diverge již využívá, nalezneme jej i u silničního modelu Roubaix. Nabízí zdvih 20 mm a vyšší verze 2.0, kterou najdete i u nového Diverge STR se dá snadno nastavit či zamknout pomocí otočení kolečka na představci. Horkou novinkou je zadní odpružení se zdvihem 30 mm, které absorbuje síly při nárazech, čímž zvyšuje kontrolu nad kolem a zároveň zachovává účinnost šlapání a odezvu rámu. Protože co se týče přenosu síly, jde stále o pevný rám a při sešlápnutí pedálu vystřelíte kupředu jako raketa. Fungování zadního odpružení nejlépe popíše video…
Hydraulické tlumení kontroluje zdvih, aby se eliminovalo „houpání“ při šlapání a tlumí i větší rázy. To vše bez omezení správně nastaveného posedu nebo efektivity šlapání. Zadní Future Shock je plně nastavitelný podle hmotnosti, výšky a stylu jízdy. Tlumič se dá ladit i během jízdy, páčka nastavení je dostupná na dosah ruky i ze sedla. Zadní trojúhelník rámu zůstává tuhý pro ostrý přenos síly. Diverge STR je bez problémů kompatibilní i s teleskopickou sedlovkou.
Jednoduché odpružení zadního Future Shocku, které prostě nastavíte a o víc už se nestaráte, tvoří tři klíčové komponenty. Vložka do rámu slouží jako pružina, tlumič řídí zdvih a táhlo vše spojuje. A co je nejdůležitější, tlumič Future Shock lze snadno nastavit, aby každý jezdec bez ohledu na výšku, hmotnost nebo styl jízdy mohl dosáhnout dokonalého výkonu odpružení.
Jak se zrodila myšlenka odpružit jezdce a ne kolo? Zadání úkolu bylo jednoduché – odtlumit nárazy z terénu se zachováním maximální efektivity šlapání. Řešení už tak snadné nebylo. Správnou odpovědí bylo odpružit jezdce, nikoliv celé kolo. Bližší popis fungování této technologie a jaká byla cesta k jejímu objevení najdete v článku na stránkách Specialized.
Lepší vlastnosti v terénu jsou neodmyslitelně spojené se správně zvolenými plášti. Bez kontaktní plochy, na kterou se můžete spolehnout i v krizových situacích, to nejde. U gravel kol je otázka na prostupnost plášťů klíčová, a proto nový Diverge STR nabízí opravdu velkorysí prostor. Vidlice i zadní stavba zvládne až 47 mm v silničním rozměru 700c a 2,1″ u MTB rozměru 650B (27.5″). Nechybí ani oblíbený úložný prostor v rámu SWAT™, které pojme vše co na cestách potřebujete. Náhradní duši, CO2 bombičku a montpáky tak už nikdy nezapomenete doma a díky tomu vám neočekávaný defekt nezkazí den.
Aby byla technologie odpružení Future Shock využita na maximum, byla tomu přizpůsobena i nová progresivní geometrie rámu. Karbonový rám S-Works Diverge STR Fact 11r je poddajnější než jakýkoliv jiný model se zahnutými řidítky, který Specialized nabízí. A přitom váží jen o 100 gramů navíc oproti běžnému rámu S-Works Diverge. Ještě nikdy nepřidalo tak málo gramů tolik schopností. Stoupejte, závoďte nebo ho zatěžkejte brašnami a výbavou na dlouhé cesty – Diverge STR to všechno zvládne rychleji a plynuleji.
Model Diverge STR rozšiřuje nabídku gravel biků Specialized. Jde o nejpohodlnější model určený i do náročného terénu. Ideální parťák na vícedenní bikepacking nebo pro ty, kteří se nechtějí nechat na svých vyjížďkách limitovat terénem. Oproti horskému kolu nabízí nižší váhu a výrazně hbitější akceleraci. Jako u každé inovace, i zde může celá myšlenka a vzhled kola některé překvapit. Nenechte se zmást prvním dojmem a přijďte se podívat na nový Diverge STR osobně na naše prodejny v Brně. Doporučujeme sledovat i naše sociální sítě, kde vás budeme informovat hned jak se objeví možnost tuto horkou novinku otestovat.