Je to tu – dlouho očekávaný refresh populárního modelu celoodpruženého XC bajku Specialized Epic. A protože na tuto novinku jsme se opravdu těšili, tak společně se podrobněji podíváme jaká překvapení si pro nás Epic 2021 připravil.
Spojení modelu Epic a Brain je tu už pěknou řadu let. Taky už mají za sebou celou řadu vylepšení. A co to ten Brain vlastně je? Brain – česky mozek je řídící jednotka tlumiče, která se automaticky stará o jeho zamykání a odemykání. Rozpozná totiž podněty od jezdce, které působí z vrchu a podněty z terénu, které působí zespoda. Přitom se jedná o mechanickou součástku, která se nikdy nevybije, a nepotřebuje aktualizace ani párování s telefonem. A to znamená méně starostí a více času na řádění na kole.
Automatické zamykání se skvěle hodí pro sportovní jízdu – Brain byl stvořen, aby Epic stál na stupních vítězů v cross-country závodech. Tyto tratě jsou hodně rychlé a různorodé – proměnlivý terén přináší větší nároky na práci se zamykáním tlumiče – tuhost do kopců a rychlých rovinek, maximální odpružení ve sjezdech nebo v kamenitých pasážích. Díky Brainu se jezdec může věnovat pouze jízdě – žádný lockout, žádné páčky ani kabely navíc.
A jak tento malý zázrak funguje? Brain zahrnuje komplexní systém, ale klíčová součást je setrvačný ventil. Ten je zasunutý v řetězové vzpěře, umístěný za osou zadního kola, aby reakce byla rychlejší a přesnější pro správnou funkci Brainu. Brain obsahuje měděné závaží, na které zespodu tlačí pružina, aby závaží bylo v horní poloze. V horní části se nachází olejový port. Pokud působí síla od jezdce tedy směrem dolů, olejový port, je uzavřen respektive tlumič je uzavřen a kolo nepruží. V okamžiku kdy působí síla směrem zespodu tedy podnět z terénu, setrvačný ventil se otevře, tím je umožněn průtok oleje a kolo – respektive tlumič začne pružit.
Nový Epic 2021 s sebou přináší i inovovaný Brain. Dnešní technologie umožňují využití pokročilých technologií. Specialized během vývoje využil metodiku Rx Tune a díky datům získaným z analýzy dat ze senzorů nastavil nové optimální naladění celého systému odpružení. Obdobný proces telemetrie jako můžete vidět u monopostů F1. Kromě změny v naladění modelový rok 2021 přináší i změny v konstrukci. Vzduchová komora Brainu se dá ladit pomocí distančních podložek, které ovlivňují chování tlumiče. Zlepšen byl průtok oleje z horní části Brainu oproti minulé generaci, kde olej protékal zespodu setrvačného ventilu. Byl zrušen autosag (automatické nastavení tlumiče dle váhy jezdce upuštěním přebytečného tlaku vzduchu), aby se mohla dát lépe ladit vzduchová komora. Tím, že byl odebrán autosag, zbylo více místa v negativní komoře, kam se instalují distanční podložky. Pístnice je nově z pochromované oceli a má zdvojená pouzdra. Systém je tak mnohem tužší. Vnitřní plovoucí pístek, který je ve spodní části Brainu byl vylepšen tím, že byl rozšířen, aby nedocházelo ke krutu v systému. Rozsah nastavení tuhosti se posunul o stupeň více do tuha.
Dobrá zpráva pro všechny majitele nových Epicu je prodloužení servisního intervalu – to znamená více jízdy a méně starostí. Běžná servisní prohlídka se posunula z 50 h jízdy na 125 h jízdy. Roční kompletní prohlídka z 200 h na 250 h. A ta nejlepší zpráva nakonec – ke každému Epicu získáváte dvouletý servis Brainu pro prvního majitele zdarma.
Technologii Brain můžete najít i ve speciálně upravené vidlici SID SL Brain Ultimate. Nižší vnitřní tření a tužší konstrukce díky nové korunce zajišťují sametový chod. Tovární nastavení Brainu je aktivace Brainu v 15 mm zdvihu oproti původním 25 mm. Aktivaci Brainu si však můžete nastavit v rozsahu 0 mm až 30 mm. Snadno si tak upravíte automatické zamykání vidlice dle vlastních představ. Vidlici s Brainem najdete u modelů Expert, Pro a S-Works.
Změny pro rok 2021 se netýkají jen odpružení. Nejvyšší model S-Works dostal nový rám z karbonu FACT 12m, ten je o 100 g lehčí než jeho předchůdce. Také dostal karbonové vahadlo. Nový je i tvar trubek a napojení tlumiče na vahadlo. I zadní stavba dostala nový kabát, je o 15 % tužší a má progresivnější chod. Zlepšil se tak její chod na konci zdvihu tlumiče oproti předchozí generaci. Lepší je i citlivost pro menší nerovnosti. Ostatní modely zdědily technologii karbonu předchozího modelu S-Works 2020. Jejich rámy tak váží stejně jako předchozí top model. Hliníkový rám modelovou řadu Epic zcela opustil.
Změny se týkají také geometrie rámu. Jak velí aktuální trendy – úhel hlavového složení je položenější, konkrétně 67,5°. K tomu patří i nižší střed a kratší zadní stavba o 5 mm. Výsledkem je stabilnější a ovladatelnější kolo.
Ani pro rok 2021 se nezapomnělo na submodel Epic EVO s větším zdvihem. Ten sdílel stejný rám i technologii Brain s klasickým Epicem. Nyní mu bylo věnováno více pozornosti a tak získal jinou geometrii více přizpůsobenou trailovému ježdění. Geometrie nově nabízí hlavový úhel 66,5°, stejně jako současná generace modelu Stumpjumper. Položenější vidlice znamená větší stabilitu a tím i více jistoty při zábavných sjezdech v terénu. V zadní části kola, přesněji na vahadle tlumiče, najdete technologii Flip Chip. Ta umožňuje doladění geometrie a změnu úhlu hlavového složení na 67°. Zdvihy kola jsou 120 mm vepředu a 110 mm vzadu – ideální pro univerzální trailové kolo. Tlumení je bez technologie Brain, kterou nejlépe ocení závodně ladění jezdci, na víkendové řádění není potřeba. Osazené tlumiče SID Luxe byly ve spolupráci s výrobcem RockShox speciálně naladěny pro trailové ježdění.
Nový Epic zůstává věrný obrazu rychlého závodního kola pro cross-country disciplíny. Maximální tuhost a nízká váha s lepší průchodností terénem pro náročné pasáže s rock garden. Spurt na rovinkách, rychlé výšlapy do kopce a neztratit náskok ani v technických pasážích – to je úkol pro Specialized Epic. Proto dostal tato nová vylepšení:
Pozadu nezůstal ani model Epic EVO, kterému se dostalo více pozornosti. Dostal svůj vlastní nový rám, který je lépe přizpůsobený trailovému ježdění i speciálně naladěné tlumení bez Brainu.
Tuto horkou novinku si už nyní můžete prohlédnout na našich prodejnách Kola Svorada v Brně!