To, že modelový rok 2021 přinesl zcela nového celoodpruženého Epica jsme Vám už říkali. Zběžný přehled novinek a změn najdete v tomto článku. Nyní se blíže podíváme na jednotlivé modely.
Vstupním modelem je karbonový Epic comp, který zdědil S-Works specifikaci karbonu Fact 11m po předchozí generaci rámu. Dostupnější hliníkové verze již nejsou v nabídce, těch se třeba dočkáme u jiného modelu. Rám nabídne lépe integrovaný systém Brain, opět trochu vyladěnější geometrii, která reaguje na aktuální trendy a celokarbonovou konstrukci včetně zadního trojúhelníku. Doživotní záruka na rám platí i zde, stejně jako na všechny modely Specialized. Dále nový Epic comp nabízí závitový střed, vnitřní vedení lanek a v ceně je i košík s integrovaným nářadíčkem.
O odpružení zadní části kola se stará tlumič s názvem Rock Shox Specialized Brain, který je u všech modelů stejný. Ten je jedinečný svojí řídící jednotkou, která inteligentně reaguje na podněty jezdce nebo terénu a podle potřeby zamyká a odemyká tlumič. Více informací o novém Brainu najdete v předchozím článku. Pohodlí pro Vaše ruce zajišťuje vidlice Rock Shox Reba RL se zamykáním na korunce, 100 mm zdvihu a s cenově dostupnou údržbou.
I přesto, že je comp základním modelem, určitě se nejedná o žádnou chudinku. Osazení odpovídá sportovně-závodnímu určení kola. Na kole najdete lehká hliníková zapletená kola, která jsou tak jako i pláště připravena na bezdušový systém. Pohon zde obstaralo Shimano a to kompletní sadou SLX. Tato sada nabídne 12 rychlostí s rozsahem kazety 10-51 zubů. S takovým rozsahem ani nepoznáte, že máte vpředu jen jednu placku. Brzdy jsou hydraulické taktéž ze sady SLX a mají krátkou nastavitelnou páku. Zbytek komponentů na tomto modelu najdete v hliníkovém provedení. Každého správného závoďáka bude zajímat váha – ta se dostala na příjemných 12,1 kg bez pedálů včetně nářadíčka.
Pokud patříte mezi náročnější uživatele a váha 12 kg je pro vás příliš, možná vás zaujme model expert. Ten stlačil váhu na 10.9 kg. Rám včetně tlumiče je stejný jako u modelu comp. Největší změnou je vidlice, která oproti modelu comp také disponuje systémem automatického zamykání Brain stejně jako zadní tlumič. Konkrétní model vidlice se jmenuje Rock Shox SID SL Brain, její citlivost Brainu můžete ladit na spodní straně vidlice.
Na úspoře váhy se podílejí karbonová zapletená kola s náboji DT Swiss 350 a ráfky se šířkou 25 mm Roval control carbon, podpora bezdušového systému je samozřejmostí. O pohon se postará mix vyšších řad od Sramu X01 a X1 Eagle s rozsahem kazety 10-50 zubů. Hydraulické kotoučové brzdy jsou taktéž od Sramu s označením Level TL. Zbytek osazení jako je sedlovka a řídítka zůstávají v hliníku.
Více karbonu, elektrické řazení a váha atakující 10 kg. Tak lze shrnout model PRO, který by se vůbec nestyděl postavit na startovní pole mezi mistry světa v Cross-Country. I zde najdete stejný rám i tlumič a všechny vychytávky, dokonce i vidlice je zde totožná jako u předchozího modelu expert, ovšem má jedno vylepšení a to ovládání Brainu v horní části vidlice. Zapletená kola jsou totožná s modelem expert, drobným rozdílem jsou pláště s béžovou bočnicí, které jsou teď trendy. Velká paráda je i bezdrátové elektronické řazení SRAM X01 Eagle AXS, které je rychlé, přesné a nepotřebuje žádné bowdeny.
Odtučňovací kůrou prošlo skoro vše: karbonové kliky, karbonová S-Works řidítka a sedlovka. Brzdy Sram Level ve verzi TLM ušetří pár gramů oproti modelu TL na modelu expert. Další gramy pryč putovaly i díky sedlu s titanovými ližinami.
V této epické modelové řadě nesmí chybět ani top model s označením S-Works. Ten je určen pro ty, kteří se spokojí jen s tím nejlepším – bez kompromisů. Rám je o 100 g lehčí než předešlé verze a je vyrobený z materiálu S-Works FACT 12m carbon, dokonce i vidlička tlumiče je z karbonu. Vidlice taky nebyla ušetřena odhlečování, zde najdete verzi Rock Shox SID SL Brain s přídomkem ULTIMATE. Takže gramy dolů. Finální váha byla stlačena pod 10 kg na 9,8 kg!
S novým Epicem přišla i nová zapletená karbonová kola v té nejvyšší specifikaci s nejnižší dosaženou váhou kdy byla od Specialized vyrobena. Roval control SL dosáhla na hmotnost neskutečných 1240 g a to vše díky nábojům DT SWISS 180 s keramickými ložisky, drátům DT Swiss aerolite a novému ráfku Roval s vnitřní šířkou 29 mm, který zajistí mnohem lepší využití celé plochy pláště a jeho vlastnosti v zatáčkách.
Specialitkou jsou také karbonové kliky Quarq XX1 Eagle s integorvaným měřičem wattového výkonu. Gramaři jsou často i posedlí tréninkem a watty. Můžete tak mnohem lépe vyhodnocovat a plánovat své tréninkové jízdy či závody. O řazení se stará top specifikace Sram a to ve své elektronické bezdrátové verzi XX1 AXS. Například vodítko přehazovačky je vyrobeno jak jinak než z karbonu. Brzdy Sram Level Ultimate už svým názvem naznačují, že se jedná o něco ultimátního. Váha těchto kotoučových brzd byla také stlačena na minimum a to třeba karbonovými páčkami.
Modelová rodina Specialized Epic se vrátila ke kořenům a dočkala se zjednodušení. Pokud hledáte celoodpružené horské kolo, které je dostatečně rychlé na maratony a cross-country je Epic to pravé pro vás. V modelovém roce 2020 příbuzný model Epic EVO sdílel i stejný rám. Nyní se oddělil a dostal svojí trailovější geometrii a vyšší zdvihy, aby se lépe přizpůsobil zábavnému ježdění na trailech a zůstal univerzálním horským kolem, které však nemá ambice stát na stupních vítězů. O tom však zas někdy příště…
Pokud si chcete nového Epica vyzkoušet na vlastní kůži, stavte se na naše prodejny a domluvte si jednu z našich testovaček. Taková novinka totiž nesmí v naší testovací flotile chybět.