Co čeká cyklobyznys v roce 2021? Problémy…

Výrobci a prodejci kol jsou označování za pomyslné „vítězeCorona krize. Bez zbytečné skromnosti je třeba přiznat, že zájem o kola byl v roce 2020 opravdu rekordní, a to navzdory uzavření prodejen, které celkem trvalo zhruba 9 týdnů. Světové prodeje kol a elektrokol stouply proti předchozímu roku o rekordních 20 až 30%, dařilo se prakticky všem a všude.  Důvodů je víc, k zájmu o kola a cyklistiku přispělo asi nejvíc omezení možností cestování a tím orientace na trávení volného času ve svém okolí.

Výrobci i prodejci kol by tedy mohli navzdory všem potížím jásat a s nadšením hledět do budoucnosti.

Bohužel, opak je pravdou. Už na konci sezóny 2020 se plně projevily problémy, zaviněné výpadky ve výrobě i logistice. Globalizace tohoto odvětví ukázala svou odvrácenou tvář. Není tajemstvím, že se dnes největší počet kol i komponentů vyrábí v  asijských státech – od Číny přes Tchaiwan až po Kambodžu a Vietnam, kam se výrobní závody přesunuly z Číny za nižšími náklady i dovozními cly. Nucené uzavření výrobních závodů kvůli pandemii ale přicházelo v různých státech v jiný čas a systém výroby, fungující na minimalizaci zásob, se doslova rozsypal.  Pokud pro montáž kol chyběly třeba přehazovačky, musela se zastavit nejen kompletace, ale i výroba rámů, protože je nebylo kde skladovat.  I poté, co se výroba rozběhla, pohořeli výrobci pro změnu na dopravě. Několikaměsíční výpadek výroby i dodávek chtějí dohonit všechna odvětví, a tak se plné kontejnery kupí v asijských přístavech, protože nejsou lodě, jiní dopravci si zase stěžují na to, že nemají čím svézt zpět do Asie prázdné kontejnery z jiných světadílů.  

A jaký je praktický výsledek? Termíny dodání kol modelového roku 2021 se u většiny značek posunují dál a dál, spousta kol se buď včas nedoveze na příslušné trhy, nebo dokonce ani nevyrobí. Problémy budou i s komponenty pro servis, u řady dílů pro aftermarket má třeba Shimano dodací termín v řádu desítek týdnů. Další nepříjemný efekt je znatelný růst ceny dopravy – a tím i koncové ceny pro zákazníka.

 

Co tedy mohou zákazníci čekat od sezóny 2021?

  • I když budete před prodavači mávat ruličkou bankovek a ukazovat na obrázek vybraného modelu kola, obchodník vám nebude v mnoha případech schopen vyjít vstříc. Alespoň ne v nějakém rozumném termínu. Prodejci si jako každý rok opět udělali předobjednávky s ročním předstihem, ale tentokrát jim to není nic platné.
  • Kola i komponenty budou dražší než v roce 2020.
  • Může se stát, že obchodníci budou odmítat provádět servisy, protože nebudou mít díly.
  • Zapomeňte na přestavby a výměny komponentů u nově kupovaného kola. Nepůjde o neochotu prodejce, ale o realitu – díly nebude za co zaměnit.
  • Podzimní (a asi ani jiné) slevy určitě nebudou v rozsahu minulých let, nebude totiž co zlevňovat.
  • Starší zákazníci si vzpomenou na časy totality – v prodejnách uvidíte prázdné stojany a regály a na některá kola už máme dokonce i pořadník.

Neberte to prosím jako strašení nebo reklamní trik, který vás má donutit k okamžitému nákupu. Nás tahle hloupá situace mrzí mnohem víc, protože to ohrožuje naše podnikání víc, než letošní dvojí uzavření prodejen.

 

Tak si držme palce…